torsdag 9 januari 2014

Torsdag 9 januari 2014.Livet återvänder.

Så blir det då att samla ihop sig efter några dagars "frånvaro".
I mitt förra inlägg lördagen den tredje januari berättade jag om hur jag förberedde middagen till söndagen då son och sonhustru skulle komma.Så hände det att jag på natten blev sjuk. Vinterkräksjuka eller något likadant. Sjuk, sjuk! Feber dessutom!
Morgonen kom efter en jobbig natt och det blev återbud till gästerna.

Jaa, sen har tiden bara flutit fram dag efter dag i väntan på att allt skulle vara över, fortast möjligt.
Av följande dryck skulle intagas tre liter pr dygn:" 1 liter vatten, 6 tsk socker, ½tsk salt".

Efter det blev det mosade kokta morötter (eget recept) och se, allt var OK. I dag har allt varit som vanligt med frukost, lunch och eftermiddagskaffe och jag mår bra. Tack för det!
Någon sa att det bästa med den där "sjukan" är att man går ned i vikt. Icke! Min trivselvikt är konstant, med ett par kilos marginal, hit och dit.

Alltså finns ej så mycket mera att säga om några flydda dagar. Jo att det är märkligt vad det betyder i ork när man börjar äta igen. Jag tänkte på det i dag när jag kände hur krafterna började återvända. Undra på att folk far illa när de ej har tillräckligt med mat att äta.
I morgon skulle jag ha varit på en väns begravning men det är första dagen jag inte är någon "säkerhetsrisk" så jag får avstå men å vad jag ska tänka på familjen! Be om tröst! Mannen som blivit ensam efter många år. Man såg dem alltid tillsammans. De var så sammansvetsade. Hon dog hastigt och jag vet vad det vill säga att vara i den situationen.Plötsligt är det som om man är "bara halv." Chocken  är obeskrivlig. Men vi har vår tid på jorden och " trygg är den som sina händer i Guds händer sluter in", som vi sjöng i skolan på min tid.

Telefonmeddelande från dottern berättar om att resan nu är bokad. Den här gången åker vi till Rom några dagar i vår. Förra våren var vi i Paris och för snart två år sedan i New York. Då var sonen reseledare Man ska resa medan man orkar. Jag bara hänger med mina duktiga döttrar.Perfekt för min del!
I TV berättas om stora demonstrationer i Tunisien. Stor arbetslöshet och uteblivna reformer gör människor desperata. I Libanon är det bråk till följd av förhållandena i Syrien, där ingen förändring är i sikte. I Norrland har samerna bekymmer för att det ej finns tillräckligt med bete för renarna på grund av att is gjort marken för hård för att djuren ska kunna hitta maten. Nu får de utfodras med ditfraktad mat. Som kristen kan jag bara fundera över vad Bibeln säger om den yttersta tiden och dess vedermödor. Vad människan själv har gjort och gör för att klimatförändringarna kommit återstår att fundera över. Skönt att veta att vi har en Gud, som har sista ordet en dag när ondskan ska bort för evigt.

Vädret är fortfarande milt med regn i kväll.
  I dag var en kristen kille i Uppsala hos polisen för att söka tillstånd för "Uppsalagruppen Pannkakshuset."Polisen hade en lista på vad olika tillstånd kostade. Bl.a "Religiösa möten, exempelvis utdelande av pannkakor eller fika medan man pratar om religion-250 kronor."
Killen betalade och gick glad därifrån. "Vi är kändisar",skrattade han och gruppen kunde fortsätta även i år med att prata religion till kaffe och pannkakor. Att prata om Jesus för en del roligheter med sig.

Men nu har jag skrivit av mig för flera dagar så jag ska  avsluta med att önska er alla en God Natt.
Får återkomma till 80talet senare. Här har vi ett ord för natten:"När du lägger dig skall ingenting förskräcka dig, och sedan du har lagt dig skall du sova sött." Ordspråksboken 3:24.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar