fredag 17 augusti 2012

Augusti 2012. Jul 1953.


Nu har det gått 5 dagar utan blogg. Förra fredagen lånade jag ut datorn till "ängeln". Hans dator funkade ej så bra. När jag sedan skrev bloggen kunde jag ej länka den i mitt namn. "Ängeln" försvann några dagar, bl.a. på en resa till Tyskland för att hämta bilar.Jag var en del i blåbärsskogen.Väntade på att "ängeln" skulle logga ut sej så allt skulle fungera som vanligt. I dag kom han hem igen och sa med ett leende:"Det här kunde du ha klarat själv." Han vill tro gott om mej!

Nu vet ni! Lördag 11 aug. Yngsta dottern ringde. Vill du hänga med till Nora? Visst! Så åkte vi. Barnbarnet Jonas med familj följde också med. Naturligtvis hamnade vi direkt på det fina fiket vid Norasjöns strand. Ack vilka tunnbrödsrullar med god fyllning och gott kaffe.Länge satt vi där. Kvällen middag på Restaurang Efesos.

Söndag kom Jonas och Jenny med barnen och jag bjöd på Rådjur och nyupptagen potatis.
Efterrätt hallon med vispgrädde.Efter detta putsade Jonas alla mina fönster. Härligt!

Fort nu till måndagen. I dagboken står att jag plockat några luktärter,årets första. Vilken doft! Åkt med mågen till Hjortkvarn. I blåbärsskogen kl6. Efter dryga två timmar hade jag plockat 11 liter, som jag samma kväll frös in åt min syster Stina som annars måste köpa bär. I Småland finns inga i år.Dessutom har hon ont i en fot och kan ej ge sig ut i skogen.(Lämnade bären i Ullas frys. Där finns plats fortfarande.)
Tisdag:
Lennart knackade på min dörr 5.27. Åkte med honom till Örebro. Denna gång utan bär.
" Ängeln fortfarande borta." På eftermiddagen ny tur till Hjortkvarn och blåbärsskogen.I dag blev det 9 liter.

Onsdag 15 aug väcktes jag som vanligt 5.27 och så bar det iväg mot Örebro. Att Lennart orkar dag efter dag! År efter år!Ringde till sonen och äldsta dottern att de hade bär att hämta.Kerstin hade sitt snart tvååriga barnbarn Liam med sig. De fick blåbärspaj till fikat.Ingen blogg i dag heller.
I dag, torsdag vaknade jag i min egen säng. Gick till hårfrisörskan. Efter det träning. Lunchgäst.I dag strålande väder. (Lika fint i går)Vi kunde äta på altan.
Underbart! Ringde sonen och fick åka med honom till blåbärsskogen. "Ring när du vill åka hem", sa han när han släppte av mig vid blåbärsstället.Efter en kvart bad jag om hämtning.Mobilen är oumbärlig numera. Fick skjuts hem igen! Inga blåbär i Örebro! Det blir en tur igen till Hjortkvarn. Det är där bären finns i år!



Nu tar jag fram mammas dagbok. Förvånad läser jag för första gången:" Mycket trött. Stackars jag".Då hade hon jobbat som vanligt på karamellfabriken från kl. 6 på morgonen. " Skurat efter tysken" på em.Bakat bullar på kvällen.Vet ej vem "tysken" var men uttrycket återkommer och det verkar ha med hårt jobb att göra.

Men nu till julhelgen och mammas dagbok. Ringer min syster Stina för att få ytterligare hjälp eftersom hon också skrev dagbok.( Tänk om jag också hade gjort det redan på den tiden!)
Den 23 dec kl. 7 på kvällen fick mamma och Stina bilskjuts till Oskarshamn Därifrån åkte de tåg med några byten. Kom fram till Kil kl. 6 julaftons morgon. Tydligen fanns redan mina tvillingsystrar IngaBritta och IngaMajdär, den senare med make och lilla Lena ,född 6 november, alltså 6 veckor gammal. Hur fick vi alla plats i 2 eller möjligen 3 rum och kök?. Av allt att döma hade vi en trevlig julhelg. Mamma skriver:" Haft mycket trevligt och roligt. Tack gode Gud för Din nåd att få uppleva
en så härlig och skön julhelg." Det finns mera att berätta om denna julhelg och det ska jag göra i nästa blogg. Jag vill nu avsluta för i kväll.Eftersom allt nu tycks fungera (utom att jag ej ännu vet hur man skickar foton) så ska det bli ordning på bloggandet i fortsättningen. Hälsningar till er alla. Gud är god och älskar oss alla.

1 kommentar:

  1. Tack för den intressanta berättelsen!! Måste fråga: Vad tror du de hade för god fyllning i tunnbrödsrullen? Jag brukar göra rulle ibland till kaffet också!!

    SvaraRadera