lördag 25 augusti 2012

2-årskalas i Örebro 2012. Mera från Lesjöfors 1954.


Idag skiner solen ibland och ibland regnar det som vanligt denna sommar kan man säga. Nyheterna i går och i dag handlar om gårdagens dom i Norge mot Anders Behring Breivik, som förra året, den 22 juli,
dödade 77 personer i Norge. Straffet blev fängelse i 21 år, med möjlighet till förlängning.
På eftermiddagen i dag var det kalas i Gräve där lilla Liam bor med sina föräldrar,Magnus och Lisa.Det är roligt med barnbarnbarnens födelsedagar. Ibland kan jag vara med,ibland inte.Men för det mesta får jag skjuts både bort och hem. Man har onekligen vissa privilegier när man blir gammal.

I kväll kommer barnbarnet Tobias hit och ska sova över. Föräldrarna är på 50-årskalas. Då passar jag på att få en trevlig kväll. Tobias har nyss fått eget bankomatkort och meddelar att han använder kortet och köper kebab, dricka och ostbågar och bjuder mig! Glädje!

Så går vi bakåt till år 1954 och vårt kaotiska inträde i brukssamhället.
Vi bodde på vårt rum på kontorets övervåning och åt kokerskans goda mat i matsalen. Om det inte fanns tillresande gäster behövdes ingen mat men nu måste hon laga mat till oss varje dag, vilket hon snart tröttnade på.Då erbjöds vi att få flytta in i en tom liten affärslokal, f.d. Konsum som fanns i "vinkelhuset" och där skulle vi kunna bo tills vidare. Någon annan lösning på vårt bostadsproblem fanns inte. (mina barn vet vilket hus det är även om de ej minns när vi bodde där.) En byggfirma höll på med att uppföra ett hyreshus i tre våningar och där skulle vi såsmåningom få en trea.Det skulle dock dröja till februari nästa år innan vi kunde flytta in där. Under tiden fick vi hålla till godo med den nedlagda mjölkaffären som bestod av ett ganska stort rum, hall och ett mörkt, långsmalt kök. Inte precis vad vi väntat oss men det var det enda som fanns. Hur mycket vi betalade i hyra har jag glömt.Våra sängar, en bäddsoffa ett skåp och det mesta av övrigt bohag kunde vi få med oss.
I alla fall skönt att ha ett ställe där vi kunde leva ett normalt liv. Vi hade en bra bit till affären men tack vare vår morris så gick det bra att hinna äta på lunchrasten då affärerna var stängda en timme.

Ja så blev det kväll också denna lördag. Vi har spelat Kina schack och ätit gott och nu står Isak,som fick följa med Tobias hit, och väntar på att jag ska inta sängen. Tobias och jag har bett aftonbön och han sover nu. Natti,Natti och sov gott om du läser detta innan du går till vila. Nu tackar vi Gud för denna dag.Amen!

Min berättelse fortsätter i nästa inlägg, förhoppningsvis i morgon.
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar