torsdag 14 februari 2019

Onsdag 13, torsdag 14 februari 2019. Tror jag!

Jo visst var det väl så att jag skrev i tisdags. När kvällen nalkas så tänker jag ibland att jag ska hoppa över bloggskrivandet men, som sagt,  det har blivit en vana som möjligen är på gång att bli ett beroende!
Och jag, arma människa, vem ska ta mig ur detta?
När jag på statistiken ser att det finns de som läser så blir jag inspirerad, utöver mitt intresse att överlämna en bit historia till min  familj!

Vädret är varje dag grått och trist och knöligt är det att gå på trottoaren med rullator så jag känner mig också grå och tråkig. Då griper jag tag om varje halmstrå, som kan göra att jag känner  på mig att nästa dag ska bli en solig dag!  (Vilket det ej blivit sista tiden, om jag ska vara ärlig)


I går fyllde min syster IngaMaj 88 år och jag fick skjuts till henne  av Anders, hennes fina son. Vi köpte blommor så vackra och Anders dessutom en god tårta!

Jag var knappt fyra år när de föddes, Helges och mina tvillingsystrar. Året var 1931.
Ingamaj var så liten och vacker! Faster Anna sydde en extra LITEN mössa till henne. Jo på den tiden hade nyfödda barn mössor på sig,  på nätterna åtminstone. Förmodligen för att det snabbt kyldes ner i de dåligt isolerade husen som fanns då, även om det var varmt i huset när man gick till vila! Jag vet ej säkert hur det var men de små mössorna sydda i flanell, minns jag. Särskilt IngaMajs lilla mössa, som jag tror att hon har kvar ,som minne, än i dag.

 Men pappa? Cyklade han 2 mil till jobbet även i februari?
När jag sitter och skriver tänker jag på en hel del jag borde ha frågat  mina föräldrar  medan de levde!
Tvillingsystern IngaBritta har jag tidigare berättat om. Hon dog, endast 58 år gammal!

I dag fick jag fikabesök av Kerstin!  SMS från Elsemarie och Lasse, som vistas i varmare länder och ligger två timmar efter oss i tid. De tycks ha det bra. Badar och sover.

Filip är i full gång,med att skriva på sitt examensarbete. Nog får de jobba, akademikerna!

I dag fyller Viggo, mitt barnbarnsbarn 13 år. Ska fira det en annan dag för min del. Vill ej ut i detta väder. Skönt att han finns på nära håll! Grattis Viggo!

Jag ska nu gå till nattens vila! Så dålig disciplin jag har lagt mig till med! Så svårt jag har att ta itu med saker och ting och få dem gjorda!  Tror ibland att det skulle vara bättre om jag hade bättre syn. Tillfällig och dålig tröst! I alla fall så säger jag nu Godnatt till er mina vänner! Sov Gott! Gud är god!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar