fredag 14 september 2018

Fredag 14 september 2018. Syskonträff och mer roligt.

E n gång var vi fem. Nu är vi tre som är kvar på jorden,  Storebror Helge, född 1923 dog i år.
En av familjens tvillingar, IngaBritta har varit död i många år
I dag träffades vi tre som är kvar. Stina, född 1934, IngaMaj. tvillingen, född 1931 och jag som nu är äldst, född 1927. Kerstin följde med Stina och mej till det Vårdboende där IngaMaj numera bor.
Stina hade så gott kaffebröd med sig från Småland och vi fikade med IngaMaj i hennes mysiga lägenhet. Visst är vi lite "skraltiga" IngaMaj och jag men vi är fortfarande "självtänkande". "Typ" skulle våra barnbarn möjligen säga! Ett nytt uttryck  som ej fanns i VÅR ungdom.

Visst ser vi dåligt, vi två som är äldst, och vår bror såg ännu sämre de sista båda åren av sitt liv.
Mamma hade också dålig syn så det är genetiskt betingat! Något, som jag ständigt påminner ögonläkaren om. Visst har jag lite svårt att acceptera att det ska ha betydelse, men inser att så är det.

Innan besöket på Vårdboendet så var Kristin,Stina och jag i Hovsta, hos Sven och Maria och åt. som alltid hos dem, underbar lunch, i dag kyckling så god med  äppelkaka och glass till efterrätt.
Stina är ej så ofta i Örebro men när hon kommer hit så hör det till traditionen att hälsa på hos Sven och Maria. I dag var också Kristin hemma hos mor och far, vilket gjorde att vi efter maten fick lyssna till hennes underbara violinmusik, ackompanjerad av  pappa Sven.

Jag fick skjuts hem och efter en stund här hemma fick jag ett trevligt telefonsamtal från Filip, som nu återkommit till Göteborg från London där han vistats några veckor. Jag ställde många frågor till honom och fick veta att han är mycket nöjd med att vara i Sverige igen och hemma hos Thea.
Han var SÅ nöjd med resan. Allra mest för att han fått träffa så många människor, snälla, intressanta och positiva från hela världen. Måste vara en enorm historia det där "jobbet".
Nu återgår han till studierna på Chalmers i Göteborg  Han har haft inkomst av jobbet och var så nöjd.
Så mycket att tacka Gud för. Hälsa, bostad , alla kontakter och att resan gått bra!
Gud är så god och är med de sina. Alltid och överallt!

Sömnig är jag trots en helt ledig dag och en timmes sömn i fåtöljen.
Skön sensommardag har vi haft.
  Politikerna grubblar över ett och annat med anledning av valets resultat.
De behöver våra förböner och vi ber att Gud ska vaka över alltsammans för han älskar oss och vill att allt ska bli på bästa sätt och vi, som tror på att Gud hör bön, vi talar med Gud och ber att han ska leda och hjälpa de som ska fatta beslut i detta skede. "Han gör vad människor icke förmår, sjunger vi!
Jag har ett Bibelord, som följt mig genom livet. Det står i Psaltaren i Gamla Testamentet
kapitel 32, vers 8. "JAG vill lära dig och undervisa dig om den väg du ska vandra! Jag vill giva dig råd och låta mitt öga vaka över dig."
Ett ord som passar både för den enskilde och för vårt land. Låt oss fortsätta att göra det Gud vill att vi ska göra i vårt så välsignade land. Han behöver oss, som enskilda och som Nation. Vi är hans tjänare och han vill ge oss både vishet och styrka att utföra det han kallat oss till.
Sov Gott mina vänner! I morgon blir det en ny, spännande dag!! Den ser vi fram emot!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar