tisdag 28 juni 2016

Tisdag 28 juni 2016. Spindelliljan och jag är lite konstiga. Var och en på sitt sätt!

Elsemarie tog ett foto i går när vi fikade hos"TantGrön"
För en stund sedan stod jag i köket och bara kände en underbar doft som jag väl kände igen!
Nej, det är inte möjligt tänkte jag men kunde ej låta bli att gå in i rummet där spindelliljan står. De två senaste vintrarna har den blommat fast den i alla år tidigare blommat i juli. Nu blommar den alltså för andra gången i år. Visserligen med mindre antal klockor denna gång men med samma ljuvliga doft!

Varför jag antyder att jag är lite konstig beror på att jag i ungefär samma veva satte på TV Allsång på Skansen och de sjöng "Stockholm i mitt hjärta". Jag blir alltid så rörd av att höra den. Jag ser stan framför mej och minnena bara går inte att hejda!
Skärgårdsbåtarna, arbetskamrater, kunder, som jag kan se framför mej, komma ihåg en del namn. Korskyrkan på Döbelnsgatan 48, där vi gifte oss. Alla vännerna där!  Jag torkar en tår. Och MINNS!
Har ibland grubblat över varför tiden i Stockholm framstår som så ljus.Något svar har jag ej kommit fram till.

Så jag går vidare. Förresten, varje dag kommer ett Bibelcitat upp i min iPhone. I går stod det från Jesaja 42:9 "Det som förut var är förbi, nu förkunnar jag något nytt." Det var Gud som talade genom profeten Jesaja.

Det nya i dag är att jag sov bort en stor del av förmiddagen. Hade kanske alltför roligt i går tillsammans med Elsemarie, Sven och Maria. Glömde att i gårdagens blogg nämna att vi i Hovsta tittade in i Lundhagskyrkan där första dagen för årets sommarcafe´och loppmarknad öppnade sin famn för alla som vill vara med. Jag rekommenderar ett, gärna flera, besök där. Nära stan, bra plats för bilparkering, gott kaffe och d:o bröd, trevliga människor och många grejer att köpa. Har man saker hemma att ge bort så kan man lämna dem där och köpa lite andra grejer. God ide'!

Nu plingar det till i min iPhone: "Minst 10 döda i självmordsdåd på flygplatsen i Istanbul." Ondskan fortsätter och jag upprepar:  " MOT det onda, FÖR det goda!!"
I dag blev Sverige medlem av FNs Säkerhetsråd. Jag tror vi väntat på det i 10 år. Någon frågade vad man gör i detta råd och fick svaret att man värnar om freden.
Skönt att veta att jag har hemortsrätt i ett land där kärlek och godhet regerar. En dag är jag där.

Men nu "tillbaka till verkligheten." Kristin smsade en fråga om hon fick komma och fika och städa lite. Visst var hon välkommen! Vi fikade, åt sill och potatis och sedan drog hon runt med dammsugaren, dammade,(även saker på hyllor nära taket) Vi hann också prata en del. Bl.a. om hur hon upplevt året med fiolinriktning på Folkhögskolan och hur hon kände att hon förkovrat sig i fiolspelandet. Hon spelade så fint innan men det var roligt att höra att hon kände att det gjort henne gott och att hon utvecklat sin hantering av fiolen. Jag kan absolut ingenting så jag hoppas att jag uttrycker mig någorlunda acceptabelt när jag talar om musik.

Dagen i dag har varit strålande. Solig och varm!. Nu avslutar jag mitt bloggande för i kväll.
Önskar er alla allt gott. Att Jon Blund ska vara hos ALLA, som inte SKA vara vakna och att " Herren ska välsigna oss och bevara oss och låta sitt ansikte lysa över oss och ge oss sin frid!"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar