fredag 27 maj 2016

Onsdag,25,Torsdag 26, Fredag 27 maj 2016.

Denna fina bild tog jag utanför Hardemo Kyrka i tisdags Tror att det är körsbärsblommor.
Tiden går fort. I dag är fredag men jag börjar väl med onsdagen. Stefan ringde och inbjöd mig att åka en tur med den nya, fina bil, som han numera disponerar för att sköta jobbet. Så skönt för Stefan!
Vilken bil med så många finesser! Måste vara härligt att köra den.
Linn ringde. Sebastian hade varit på intervjuer för jobb i höst, Linn lämnat in slutrapport före sin examen. Nu ser de båda fram emot att åter få en lägenhet i Växjö före hösten och att få sin fina bostadsrätt i Malmö såld.

Torsdagen var dagen då jag skulle till tandläkaren. Bakade några drömmar och tog med. Jag gör det ibland och det är roligt att de blir så glada över lite hembakat.

Att träffa tandläkaren hade jag sett fram emot. Anledningen var att jag i somras fick två framtänder i nedre käken utdragna och på grund av infektionsrisk i ytterligare tre tänder fick de gå samma väg.
Att det skulle medföra konsekvenser visste jag ej då. Efter en ,som tandläkaren kallar "omfattande historia" så trodde jag att allt var OK men jag fick ont i nacken och halsen och har haft det sedan i somras. Eftersom värken började efter avslutad behandling så har jag anat att det har med tandvården att göra.

Jag har tid beställd hos sjukgymnast nästa vecka. Då kan jag berätta att doktorn sagt att det beror på  att jag numera tuggar på annat sätt och att musklerna, ja sen lyssnade jag ej så noga. Så nöjd med att veta att jag haft rätt i mina misstankar. Jag är, som jag sagt tidigare, ej så intresserad av varken läkares eller tandläkares arbete, bara de gör så jag blir bra.
Vad gäller nacke och hals är det till synes på bättringsvägen. Värk och stelhet drar nu mot vänster sida. Kanske kan sjukgymnasten få bort även den.

Fredagen blev "en höjdare".
Plötsligt ringde det på dörren . Där stod Sven och Maria med en underbar Mors Dagsros i kruka. Vilken glad överraskning. De var på väg till Stockholm där de ska tillbringa helgen med barn och barnbarn.

Jag fortsatte att slöa som jag har gjort de senaste dagarna Plötsligt såg jag Lasse på altan i färd med att packa ner Alfons i en kartong. Nu skulle Alfons återbördas till fabriken. Så bar det iväg till posten med den stora kartongen. Glad blev jag, som slapp jobbet.
.
 Om en stund kom han tillbaka med Elsemarie i sällskap.Han hade ringt och sedan hämtat henne då han insåg att jag nog ej var kapabel att få till det här hemma.

Joodå, visst  har jag, under årens lopp, gjort vissa inhopp hos mina barn men själv stretar jag emot när det gäller att ta emot hjälp. Är det en moders dilemma måhända?? Då är det ibland bra när barna tar över och rollerna plötsligt blir ombytta!! Även i dag stretade jag först emot men se här hur det blev!

Nu skulle det åtgärdas, det som förfallit i mitt hem på grund av min borttappade arbetslust. Med sig hade de fredagsgott till kaffet och en bukett gula Morsdagsrosor.

 Innan fikat blev det fart i och utanför huset. Lasse hade hämtat sin gräsklippare och nu klipptes hela gräsmattan så det kanske räcker tills Alfons kommer åter och börjar sin stilla rundvandring.
Inomhus "flög" Elsemarie omkring här med dammtrasa och dammsugare, torkade dörrar och bänkar. Lasse tvättade köksgolvet , Tobias kom och fixade med dator och iPhone, förutom TVn som också  börjat krångla.
Till slut var det dags för kaffe. Jag var jätteglad över att ha  allt återställt i mitt kära hem. Nu får min kommunala städhjälp ledigt ännu en vecka innan jag ringer och ber om hjälp. Skulle ha gjort det den här veckan men fick inte till det.

Ännu tidigare, redan vid 12 tiden, satt jag och tittade på barndopet i TV.
Oscar, Karl Philip döptes då av Ärkebiskopen. Det var så fint. Att börja med att alla sjöng " Tryggare kan ingen vara än Guds lilla barnaskara" passade bra och jag tror att många äldre, som i Söndagsskolan lärde sig den sången, sjöng med lite varstans ute i stugorna.
En av mina älsklingspsalmer " En vänlig grönskas rika dräkt" sjöngs också till min stora glädje.

I mitt långa liv har jag, sedan barndomen, följt "Familjen på Haga" i glädje och sorg. Jag är så tacksam för vår fina kungafamilj. Jag citerar ännu en gång vår kyrkoherde som sa:" Så här tror jag, sen får ni tro vad NI vill!". Jag säger: "Så här tycker jag, sen får ni tycka vad NI vill!"

När Lasse, Elsemarie och Tobias åkt hem så fick jag ett SMS från Georgs brorsdotter Christina.
"Vi åker genom Örebro i morgon eftermiddag. Bjuder du på kaffe då?" SÅÅ roligt!
En del dagar bara regnar det positiva saker över en. Visst blev denna fredag en höjdare!!!
Nu önskar jag Guds välsignelse över den lilla prinsen och hans familj och över oss alla.
Vi är alla beroende av Guds nåd. Säger GodNatt till er, vänner. Sov Gott! I söndagsskolan sjöng vi också denna lilla sång:" Jag är barn till en kung, Jag är barn till en kung! Fast liten och ringa är jag barn till en kung." En dag kommer den kungen tillbaka till jorden för att hämta sina barn och sedan är vi för alltid tillsammans. Härliga framtid!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar