lördag 19 oktober 2013

Lördag 19 oktober 2013. Ännu mera fortsättning.

Mitt förra inlägg avslutades med ett avskannat kuvert från Utackorderingsbyrån i Stockholm. Nu var det alltså sju år sedan mamma skickades iväg.Överskrift Meddelande från föreståndaren för Stockholms Fattigvårds Nämnds Utackorderingsbyrå ( I snirkliga bokstäver) Flemminggatan 22, Barnasylen.

I det handskrivna brevet står det:"Bästa Alva! Såsom gift med din mor har Nordberg enligt lag varit tvungen att betala för dig, om han kunnat, antingen han är din far eller ej.
Nu har dock fattigvården afskrifvit hans återstående skuld på det han icke skall med någon rätt kunna fordra att du skall flytta till honom. Hans nuvarande hustru skall snart bli mor och därför vill han ha dig hem till piga. Detta har han rent ut sagt och dessutom sagt att då han nu sluppe betala för dig så gjorde han ej heller längre anspråk på att du skulle komma till honom. När du trifs bra där du är, så stanna, ty då har du ett hem att gå till en gång i tiden, i Stockholm blir du tydligen endast pigan.
Välj som du själf vill. Ty du får göra som du själf önskar och Nordberg kan ej tvinga dig. Jag tror du är tillräckligt förståndig att se, hvad som blir ditt bästa för framtiden. Din vän inspektör J. Ludv.Kihlqvist.

På "morfars"  brev i december hade mamma tydligen svarat,  efter att hon fått svar från Inspektör Kihlqvist. Den 18 januari fick hon brev."Kära barn! Jag har låtit dig vänta länge på bref. Af ditt senaste bref att döma så tyckte du ej om det du fått.Då borde du hafva reflekterat över vad som kunde föranleda mig att skrifva så som jag gjorde, därvid skulle duofelbart hafva kommit till den slutsatsen att orsaken var det brev jag fått.Anser du att du skrev helt passande till din far. När du samlat mera erfarenheter så kanske du kan förstå att huru bristande och ofullkomlig en far än är så har han dock rätt att fodra någon hänsyn. Dertill kommer, jag har aldrig tänkt tvinga dig att  komma hit allra minst som piga, men med lite mera livserfarenhet kommer du förstå att trots dina protester att ingen skall kunna förmå dig det du ej vill så ginge detta mycket väl för sig. Men frukta icke ,du får gerna vara där du är. Jag har ju för all del hört att det är sörjt för din uppfostran men om du tror det blifva något Eldorado kommer du en dag att bliva bittert besviken. Hjertliga helsningar från Pappa." Innan han avslutar skriver han att hos honom finns alltid en öppen dörr. Det kom ytterligare 16 brev. Det sista  brevet skickades 3 april 1917. Då berättar han att familjen skulle flytta till Enskede till hösten. Den 9 maj dog han. Jag minns ej dödsorsaken. Jag återkommer med innehållet i några av breven före det sista.

I dag har jag varit på 4årskalas hos Thea. Hennes första födelsedag i nya huset. Där var gott om barn och vuxna, ca 40 personer. Stannade inte så länge. I morgon bittida åker Bernard, Lydia och barnen till Frankrike för att hälsa på hos Lydias föräldrar.
Nu är det sen kväll och slut får det vara på bloggandet. Det blev mycket av mottagandet av boken. Räcker till ytterligare ett inlägg. Nu ska vi sova gott medan guds kärlek omsluter oss på alla sidor. Vi är älskade och omslutna på alla sidor, som vi sjunger i en sång. Amen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar