lördag 10 februari 2018

Lördag 10 februari 2018. Ännu en grå dag har försvunnit för alltid.

Eller var det jag som inte såg solen? Kanske fanns den där en stund med sina strålar på SCB mitt emot och som jag brukar titta på men jag såg dem inte för att jag inte förväntat mig det.

Livet är inte rättvist. och ibland kan det kännas som om vi ständigt var på livets skuggsida.
Det är tyst omkring oss. Dystra tankar fyller vårt inre. Vad ska det bli, och varför händer detta mej?
Vi väntar på att få hjälp på något sätt. Att det ska ske ett mirakel. Vi bara MÅSTE få allt att bli OK på direkten.

En del av oss har, som jag i tidningen läste om en sångare i dag, grundmurad tro på Gud och vet, eller BORDE veta till vem vi ska vända oss.
Det märkliga är att vi ofta, trots vår grundmurade tro, GLÖMMER att vi har en far som bara står och väntar på att vi ska vända oss till HONOM med vår nöd eller vår önskan. Han längtar ju efter att få vända allt till det bästa för sina älskade barn!
Plötsligt slår oss den tanken och vi ber och Gud tar hand om vårt problem. OM vi vill och OM vi tillåter Honom att ta hand om det vi inte klarar själva.

Någonstans läste jag:" Det är icke en börda för Herren att bära DIN börda, min vän, men det är en börda för Honom att ICKE få bära den." Herren behöver vår tillåtelse. Han är SÅ intresserad av vår fria vilja ska råda.

Plötsligt börjar vi be till Gud och berätta för Honom hur besvärligt vi har det.
Ofta är det strax efter att vi överlåtit problemet till Honom som vi  tar bördan tillbaka igen. Det dröjer ju så länge och vi kan inte vänta
Vad händer? Joo nu ska det bli något gjort  och snabbt ska det gå.
Så kommer vi på en bra lösning på rådande problem. Allt ser så bra ut och vi är så nöjda. Plötsligt händer något och det visar sig att det blev inte så bra som vi hade hoppats och trott. Vi frestas att säga :" Där ser man! Gud visste ju att det inte var så enkelt. Varför stoppade han oss inte då?"
Om Han gjort det hade vi sluppit mycket av elände som det här beslutet förde med sig.
JA VARFÖR gjorde Han inte det? Med hänvisning till det ovan sagda undviker jag att svara på den frågan.

Sedan är det de människor, som inte alls räknar med en allsmäktig Gud, Som säger att det finns ingen Gud. Just nu rinner mig i minnet när Einar Ekberg, den berömde sångaren, sjöng en sång "Dårarna säger. det finns ingen Gud". Jag är åter beredd att hänvisa till den kloke Kyrkoherden Björn Svärd ( han lever ännu i motsats till Einar Ekberg). Bjorn avslutade sin lilla predikan med orden:" Så här tror jag. Sen får NI tro vad NI vill!
Just så är det. Vi VÄLJER att tro eller inte.
Själv har jag levt "med en grundmurad tro" sedan barnaåren och VET, i alla fall BORDE veta om att vi har en stor Gud.
Hans Augustsson, pastor i Församlingen Josua i Gamleby sa i ett möte för många år sedan. "Jag vet ej HUR Gud gör det. Jag vet bara ATT Han gör det.
Med andra ord: " Låt Honom ta hand om alltsammans. Han leder den bedjande rätt!

Visst har jag också varit i fällan att springa före Gud,. ( För Han är ju ofta så sen)
Jag har också varit med om att få vänta i flera år på bönesvar men jag VISSTE att jag bad om något som Gud ville och då gav Han mig Nåd att invänta bönesvaret och kom gjorde det precis så som Gud hade tänkt ut och som var det BÄSTA. Gud kommer ALDRIG för sent och Han sviker ALDRIG.

Ajajaj! Jag mådde inte så bra i kväll och tänkte
 gå tidigt till sängs. Skulle bara skriva en kort GodNatthälsning först. Nu vet jag ej hur jag ska ändra på det skrivna så jag lämnar det och säger som Jonas Gardell: "Hoppas min låt kan ge tröst"! ( Mina ord får väl jag säga) Han sa det i samband med att han tävlade i kvällens Melodifestival, som jag förstås missade. Får lyssna till reprisen.
Enda gången , som jag varit med i en TVsändning var faktiskt tillsammans med Jonas Gardell
 och ytterligare två,tre vänner, som pratade om vår tro på Gud.
.  Här kommer min GodNatthälsning! GodNatt alla bloggläsare och vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar