måndag 29 december 2014

Måndag 29 december 2014. Lite mer om julhelgen.

 
Berättade i gårdagens blogg om avskedet från Loka. En sak återstod. Familjen Hallqvist har en fyrbent familjemedlem. Som jag tidigare berättat är han förtjust i Mattes syster Ulla och antog med glädje erbjudandet att få vistas i Hjortkvarn i helgen.
Nu skulle han hämtas.  Filip skjutsade Matte, Linn och mej till stillheten i Hjortkvarns skogar. Naturligtvis hoppade Isak runt av glädje, visande Elsemarie sin kärlek med många pussar, innan vi alla satt runt kaffebordet.

Nu till dagen som bara försvann. Dock inte spårlöst.
När jag vaknade klockan 10 (!) i morse kände jag mig lite hängig, vilket fortfarande pågår. Att äta av den i går griljerade julskinkan med Västervikssenap på en skiva av den hemgjorda jullimpan till kaffet, ack så gott!

Fram på eftermiddagen kom Tobias, Filip och hans tjej Thea för att lämna Ipren innan de gav sig iväg till Marieberg för diverse inköp, bl.a. Alvedon, Jag är en obotlig vanemänniska.
På hemvägen stannade de till hos mig. Inte Tobias, som gärna vill vara hemma och spela tvspel med kompisar, om jag fattat saken rätt.
Jag hade kaffebordet dukat med ljus och allt. Kakor är ingen höjdare hos dagens ungdom. "Bara lite kaffe",säger de nu för tiden!

"Vilka ungdomar", tänkte jag när de efter ett par timmar bröt upp. De lyssnade, frågade och visade stort intresse för allt jag berättade, om tid som svunnit. Bl.a. om mormor, som jag i så många år sökte att få vetskap om. Vi läste skannade brev som hon skrivit och vädjat om hjälp för att få vetskap om vart hennes dotter Alva, vår mamma, skickats. En ovisshet som följde henne in i döden. Ändå hade mamma ännu inte fyllt 50 år när mormor dog år 1948.
Vi tror att mormor aldrig berättade för någon i sin nya familj om varken sin fängelsevistelse eller att det fanns ytterligare en dotter, vår fina mamma!

Det blev en intressant eftermiddag med utbyte av tankar om hur livet kunde te sig i gamla tider och skillnaden i dag.
 Då jag, i början av december, var på Stockholms Stadsarkiv tillsammans med Johanna Sköld, som sedan lång tid tillbaka forskar om både fosterbarn och änglamakerskor, fick jag boken " Från Skuggsidan, folk och förbrytelser ur Stockholms historia", som nyligen utgivits och där Johanna Sköld skrivit ett kapitel om mormor.
 "Genom kända och okända levnadsöden, platser och händelser speglas en föränderlig Stockholmshistoria från 1600-talet fram till i dag,"står det på bokens baksida. (Stockholmia förlag)

 Det lär pågå en utställning med samma namn som boken, på Stockholms Stadsmuseum hörde jag av en gäst på Loka, som såg boken jag läste. När vi i eftermiddag bläddrade i boken, så förfärades vi när vi såg hur galet "mångt och mycket" var. Tack och lov för att det i "mångt och mycket" gått åt rätt håll.

Hur hemskt det än är att läsa om dessa "brott" och dess "straff "så tänker jag läsa boken för att sedan låna ut den till ungdomarna. De ville verkligen veta hur det har gått till med rättvisan i det här landet.
Jag märker då och då att dagens ungdom gärna lyssnar, och med intresse tar del av "gamla tider", när de får tillfälle. Minns ni boken"Om detta må vi berätta"? Kanske vore bra att på nytt, i dessa tider, aktualisera den.
Nu vill jag i alla fall meddela att jag strax intar sängläge.  Säger därför GodNatt och tackar Gud för att jag orkat med också denna dag. Nu blir det Alvedon och ett glas vatten Och så hoppas jag att inte förkylningen ska komma. Den knackar på dörren!

I en liten bok, som ligger bredvid mig står det tre meningar:" Allt som är av kärlek fyllt skall bestå."
"Se med ömhet på varandra!"    "Bjud på dig själv!" 








    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar