måndag 31 december 2018

Måndag 31 december 2018.NYÅRSAFTON!

Ska sanningen fram så hade jag efter två dagar i säng och fåtölj inte en tanke på att skriva något bloggliknande denna kväll. Dock känns det ej så bra för mitt inre jag att avstå.
Jag lämnar så ofta saker ofullbordade men att ett år tar slut och ett annat tar vid utan att jag nämner det "går min ära för när", som vår hulda moder brukade säga.

Under årens lopp har det ibland hänt att jag blivit förkyld runt julfirandet.
Häromdagen när jag började nysa började jag undra.

Hela gårdagen och dag som just avslutas har jag legat i sängen eller ibland suttit i fåtöljen.
Sovit har jag gjort var jag än befunnit mig. Följt mönstret så att säga.
Ont i halsen, nys och hosta, lite feber, ( feberns gradtal avgör jag genom att känna på mig om den är under 37,8) Vilket den varit både i går och i dag. Då kan jag invänta tillfrisknandet!
Skulle det kännas som om den var högre har jag en febertermometer i en låda.och då ringer jag min fantastiska distriktsläkare med en bön om att få komma dit.

Dagens läge: Allmän trötthet! Gjorde inte det jag skulle göra i förgår och i går. Alltså packat  upp
mina  väskor sedan jag var i Hjortkvarn.
Ingen ska komma hit förrän jag är frisk! Nu har jag klarat av hälsoredovisningen.
Sven ringde i dag och jag blev bjuden på Nyårsfirande hos dem i Hovsta.
Så gärna jag önskat vara där  men inser att det kommer att dröja ännu några dagar innan jag lämnar mitt lilla hem på grund av att jag berikats med så stort sömnbehov.

Om en stund börjar det smälla antar jag. Något, som hundar och katter mår dåligt av. Inte jag. Tycker det hör till! Traditionsinfekterad som jag är. Dock ser jag, med tillfredsställelse att dylikt oväsen snart kommer att förbjudas. Med tanke på våra husdjur.

Om jag ej misstar mig så är det i år första gången jag inte ätit julgröt  på nyårsafton!
Den äter jag en annan dag när jag blivit frisk och jag kan bjuda hit någon.
En bit in i januari har vi grötfest i kyrkan . Gröt med skinkmacka!

På tal om julskinka ja! Det är det första jag ska köpa när jag kommer ut på stan såsmåningom.!
Men o så mycken annan god mat jag har! Kakor ska jag baka efter nyår!I stället för dem jag gav bort!
När jag började blogga för några år sedan fick jag en vän i Skåne.
Vi har aldrig träffats men ringer varandra emellanåt.
Till jul skulle hon ge sig ut på en veckas utlandsresa. Jag skickade en slant till henne och skrev att hon skulle ha dem till resan.

I dag ringde hon och berättade om sin resa och sa att den där slanten jag skickade till henne hade hon givit till en tiggerska som har fyra barnbarn och deras familj, som har det knapert med pengar.  Jag har någon gång tidigare skickat en slant genom min vän till denna kvinna!
Jag påmindes om ett av vår väna moders  s.k. "ordspråk". Den som ger utav givet får skörda stor välsignelse. Jag vill minnas att det var så! Så roligt att få ge en slant DÄR den behövs, NÄR den behövs!

Men nu , mina vänner, är jag så trött så bara ETT finns att göra. Natti Natti! Sov Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar