söndag 30 december 2018

Söndag 30 december 2018. Dagar kan vara olika!

När jag vaknade i morse så bestämde jag mig för att ta dagen mycket lugnt. Jag hade inte behövt bestämma mig för det för det blev den ändå.
Inga besök. Jag tror att det blev två telefonsamtal av vilka jag själv ringde ett.
Liksom i går användes dagen till att sova. Om man bestämmer när man vaknar att det får räcka med att gå klädd i morgonrock hela dagen så faller det sig naturligt att en tupplur ligger nära.

Det blev en del sådana men tyvärr blev det också host och nysatacker, som jag gärna kunnat undvara.
Som alltid vid förkylning blir jag lite skakig och så detta med den torra halsen.

I och med denna beskrivning av mitt hälsotillstånd går jag vidare med att berätta om dagen, som det egentligen inte finns så mycket att berätta om. 

Pratade i dag med vår lillasyster Stina, som fortfarande är "still going strong", som man säger.
Hon hade kommit åter från sitt julbesök i Uppsala och är ständigt ute på små resor med bilen , som är i användning för att skjutsa både henne och hennes vänner till olika evenemang.
Uppsalaresan företogs dock med buss!

Hon efterlyste lite "forntid" i mitt bloggande, något jag själv ägnat många tankar åt eftersom det lär vara en del där som ännu ej kommit på pränt och jag åldras allt mer, vilket naturligtvis kommer att få sina konsekvenser.
När jag var barn så klingade ordet "mellandagar" så inbjudande och hoppfullt.
Varför? Jo då fanns inte längre några krav med tanke på julhelgen och allt i samband med den!
Nu fanns tid för sällskapsspel, äta god mat, föräldrar som inte hade fullt upp att göra, grisarna  behövde ingen mat sig tillburen. De skulle ju i stället föda oss, som familj, ända fram till sommaren.
Med andra ord:"Allt var frid"! Och det fanns massor av tid!

Jag tänkte i dag att nu är det mellandagar. Jag skriver om "Forntiden"!
Men så påminde jag mig den bistra verkligheten att jag är förkyld och en liten släng av feber tycker jag det känns som.
 Det kommer att ta tid att hitta var jag avslutade mitt forntidsskrivande förra gången!     
 och jag fattade ett raskt beslut att ännu en gång skjuta detta på framtiden. För hälsans skull. 
Ja så blev också denna blogg lite mager.

Nu vill jag till sist påminna om en gammal sång.
"Kristus på korset vunnit frälsning för VAR och EN. Han uti sig förenat människa och Gud igen. 
Brusten är templets förlåt, vägen är öppen, fri! Öppen till Nådastolen för dig och mig."
Googla gärna på sången och på "templets förlåt" om du ej känner till historien om Jesu korsdöd och allt som hände den natten. Jag har ej Bibeln inom räckhåll men Googlar man så får man veta!

Nu önskar jag oss alla en God Natt och tackar Gud för denna dag! Nyss fick jag veta att Filips 
kusin och kompis från tiden i sommarstugan på Ostkusten för ett antal år sedan i dag kommit åter från Brasilien där han vistats i samband med studier några veckor. Välkommen till Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar