måndag 17 december 2018

Måndag 17 december 2018. Läkarbesök och ny medicin!

Egentligen är det för sent att skriva blogg strax före kl. 23 men om ni läser vidare så förstår ni varför jag ändå skriver.
Jo Kerstin kom i slaskvädret eftersom det snöat i natt. Vi kom i god tid till min Vårdcentral och min läkare Åsa som jag är så tacksam för. 
I dag  hade hon där två läkarstudenter som även de fick lyssna på mina ej helt fungerande hjärtklaffar.
Hon förklarade mitt höga blodtryck i liknelser , precis som Jesus gjorde för att få folket att förstå hans predikan. Jag skulle tänka mig en vid vattenslang och en smal. I den vida forsar vattnet (blodet) fram fort. I den smala mycket sakta.  Ja, något i den stilen i alla fall! Som jag nämnt tidigare så är detta inte  mina domäner, liksom!!!! Blodtryck 200/ 82
 Ytterligare en medicin för att motverka detta höga blodtryck skrevs ut, vilken omsorgsfullt hämtades av Kerstin, sjuksköterskan, som från i dag har fullmakt att hämta medicin på apoteket för min räkning! En fördel för mej!

Jag lämnades vid porten och slapp pulsa i snöslasket på gatan. Kerstin gick till en restaurang och hämtade mat. Måltiden gav mig ännu en påminnelse om hur Jesus medan han vandrade på jorden mättade flera tusen människor med fem bröd och två fiskar (Nya Testamentet i Bibeln)
En portion räckte så vi båda blev mätta och det blev mat över. Precis som det blev den där gången då Jesus inte kunde se folket gå hungriga ifrån honom utan tog det lilla som fanns, välsignade det och när alla ätit och de var mätta, så var det ändå mat över.

Nu hände det roliga att vi till fikat fick besök av Ulla och Lennart. Svens goda lussekatter  åts med förtjusning!
I Marieberg hade de varit och handlat när de fick telefonbud om att en granne och god vän skadat sig och behövde snabbt komma till Sjukhuset. De åkte hem till Hjortkvarn igen. Hämtade sin vän Roland som lämnades i Örebro för röntgen . I kväll kom han åter i taxi hem till Hjortkvarn med gipsad spräckt armbåge. Tror jag att det var! Ulla och Lennart hade fått veta att det skulle dra ut på tiden!

 Roland och hans fru Annelie har en del av er, mina vänner bedit för tidigare. De har varit drabbade av sjukdomar så det borde nu komma dagar av god hälsa. Nu ber vi att armen snabbt ska läkas. 
Till julaftonsmorgonkaffet hämtas de till Ulla och Lennart och då får vi ännu en gång tillsammans inviga julfirandet! Det har vi gjort en gång tidigare!

Kerstin dammsög och grejade här ännu en stund . När jag åter blivit ensam somnade jag i fåtöljen. Vaknade lagom för att på TV se vår fina drottning intervjuas i samband med sin 75-årsdag den 23 december! Också hon har sett livets avigsidor och gripande var att lyssna till hennes berättelse om åren i Brasilien och i Tyskland och tiden i Sverige där hon varit till hjälp och uppmuntran för många. 
Guds välsignelse över hela kungafamiljen!

Att plötsligt bli uppringd av barnbarn är så roligt! I dag var det Filip , som tog en stunds paus i sina studier och även tog sig tid  att prata med sin mormor, som alltid blir så glad av dessa samtal
Han berättade att han och Thea ska komma till Örebro i julhelgen och att jag då kan räkna med besök. Roligt att se fram emot! Thea pluggar också och trivs med det men ska i mellandagarna jobba på sitt gamla jobb! Både hon och Filip är duktiga att klara av både ekonomi och studier. 

Trots sovandet i fåtöljen tidigare så kommer sömnbehovet krypande och nu blir sängen nästa.
OK! Nej det blev inget jullimpebak i dag fast jag hade hoppats på det. 
Ler mot den dag som kommer! Sov Gott, mina vänner!!!
Jo lite fundersam vad som hänt med FB är jag nog! Jag känner mig bortkopplad och ser inte alla mina tidigare kontakter . Någon mera som upplever det så? SOV GOTT!   


  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar