tisdag 15 maj 2018

Tisdag 15 maj 2018. Vilken ljuvlig sommardag!

Egentligen skriver jag, som vanligt, alltför sent. Både med tanke på mig själv och mina trogna bloggläsare.
I går när Kerstin och Ulla var här så hämtade de mat på en restaurang på Gamla Gatan.
Ojojoj vilken god orientalisk mat de serverar. Lagar allt själva.
Falaffel,Homos Tatziki, Sallad så god , Kycklingspett mm. Att sedan sitta på balkongen och äta tillsammans kändes nästan som om vi var i Jerusalem.

I dag kokade jag Grönsakssoppa till min tisdagsgäst. Enligt önskan. För att göra det lätt för mig så använde jag Våffelmixsmet till pannkakorna. Gjorde som det stod på paketet. Åts tillsammans med jordgubbssylt och Vispgrädde.

Blev ingen promenad i dag men en lång sovstund sedan gästen tackat för sig
Annelie, min vän i alla väder kom och vi fikade på balkongen. SÅ ljuvligt!
Från Elsemarie kom SMS att den flygel Lasse och hon köpt från Borensberg nu är på väg till Onsala. Jag förstår att de båda musikerna är glada.

Denna flygel berör känslor hos både Elsemarie och mig.
Ungefär samtidigt med att Georg, Elsemarie och jag flyttade till Borensberg, Elsemarie då sex år så flyttade ytterligare en familj dit. Bertil och Gun Andersson med sina tre barn av vilka en var jämngammal med Elsemarie, som blev bästis med Helena. De kom att gå i samma klass.
Båda familjerna tillhörde församlingen Salem.
Vi var flera familjer som ofta träffades och trivdes tillsammans. Familjen Andersson en av dem.
Bertil Andersson var duktig pianist och flygeln i deras hem var flitigt använd.
Bertils fina spel till Lennart Eidesjös vackra sång betydde mycket i våra kyrkliga sammanhang.
Tyvärr drabbades Bertil av en svår sjukdom som blev slutet på hans liv.

Flygeln har funnits kvar men ingen av familjens medlemmar fortsatte att spela på den.
Naturligtvis har Elsemarie och Helena under alla år hållit kontakten och familjerna träffats.
Sedan flera år bor Helena med sin man Henrik i Göteborg så nu kom barndomsvännerna nära varandra igen.
Lasse och Elsemarie, båda utbildade musiker, hade planer på att skaffa flygel.
Naturligtvis var det något alldeles extra att då få ta över den flygel som Bertil spelade på så länge han levde. Jag minns från Lasses och Elsemaries bröllop att Bertil och Elsemarie spelade ett stycke fyrhändigt på den efterföljande festen.

Nu har en flyttfirma uppdraget att frakta Bertils flygel från Borensberg till Göteborg och Onsala.
Att den hamnar på rätt plats är det ingen tvekan om. Så klart känns det bra också för Bertils familj att den kommer att användas hos familjen Hallqvist.

Nu har sommaren kommit på riktigt tror jag. Tacksam för det och för att jag ännu en dag levt vidare
ska jag åter sova. Konstigt att jag kan sova både natt och dag.
GodNatt mina vänner! Sov Gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar