tisdag 18 juni 2013

ITvå innehållsrika dagar 17, 18 juni 2013.

En gång varje sommar ordnas en utflykt för församlingens ädre medlemmar. Så också i år. Eftersom skaran är stor delar man upp det på mer än en utfärd. I går var den första denna sommar. Det bjuds på kaffe med gott bröd, sång och musik och litet tal av vå trivsamma pastor. Man blir både hämtad och "hemkörd.
Jag kom med i första gruppen för året.

Efter det gick jag till min bosniska väninna, sedan flera år.Hon har redan en gång besökt Bosnien denna sommar och reser denna vecka dit ännu en gång så vi sa farväl och räknar med att ses framåt hösten.

I dag vaknade jag tidigt,promenerade till Resecentrum, tog bussen till Västerås där jag tillsammans med Johanna besökte min kusin och hennes man för att få ställa ytterligare frågor angående min mormor, som jag aldrig sett och som jag sökt i hela mitt liv. I början av mitt bloggande, för länge sedan berättade jag att jag fått kontakt med en "forskare", som ägnat särskilt intresse åt att ta reda på, och skriva om bl.a. min mormors levnadsöde. Den kontakten ledde till att jag till slut fick vetskap om mormors död och var hennes grav finns, samt kontakt med två "halvkusiner", varav den ena, Marianne är bosatt i Västerås. I dag var det Johanna, som med anledning av sitt ännu ej avslutade arbete hade en del frågor som hon behövde få svar  på. Vi fick en trevlig dag tillsammans. Jag hade bakat kaffebröd, som mottogs med glädje och som avnjöts till förmiddagskaffet.
 En familjepizza med sallad blev en god lunch, som värdfolket bjöd på.

Jag är så glad att jag fått kontakt med Marianne som har många, fina minnen av vår mormor,.som trots att hon försökte, ändå aldrig fick veta vart mamma skickades som fosterbarn, under tiden mormor satt i kvinnofängelset i Växjö. Efter den tiden ingen kontakt mellan mor och dotter.
För mig är det  stort att jag fått ett avslut på mitt "letande", även om jag fortfarande ej har hela bilden klar för mig.

Men nu, kära vänner är det sovdags igen och jag säger därför God Natt. Sov gott, omslutna av Guds kärlek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar