söndag 9 november 2014

Söndag 9 november 2014- Lite datastrul. En kortisblogg.

Nu är jag så glad att jag har ett barnbarn som heter Linn och bor långt här ifrån och ändå kan hon hjälpa mig i min svåra situation. Jag håller på att byta bredband och tyvärr råkade det bli just i de här dagarna då jag, Ulla, Kerstin och Elsemarie har varit på Gräddö och fått många nya vänner i samband med samlingen omkring min mormors liv på Gräddö. Kjell Åhlander har på ett engagerat sätt skött om annonsering och meddelat bygdens folk om tillfället att få höra om Änglamakerskan på Gräddö. Han har intresserat sig för saken och bland annat skrivit om min mormor. När vi på fredagskvällen kom till Bygdegården blev vi väldigt förvånade över att mer än hundra personer kommit för att lyssna. Kjell berättade om mormor och änglamakeriet. Efter det fick jag tillfälle att tala om vad min mamma berättade för oss när vi var små. Jag har i tidigare bloggar berättat om detta. På lördagen var vi i Norrtälje på arkivens dag där Kjell också berättade om Änglamakerskan på Gräddö och betonade vilka nödtider det var. Att mormor som även skötte om sina svärföräldrar gjorde allt för att få ekonomin att gå ihop, även om det här sättet inte var det bästa. Hon blev dömd till fängelse i två och ett halvt år för misshandel. Fängelsestraffet avtjänades i Växjö. Mamma och mormor fick aldrig mer kontakt med varandra, trots mormors ihärdiga försök att få veta var mamma fanns. Mormor dog 1948 vid 72 års ålder och mamma dog 1989, 90 år gammal. Trots att jag hela livet sökt mormor har jag först för tre år sedan fått veta om hur hennes liv fortsatte efter fängelsetiden. Hon träffade en ny man och fick en dotter och en son, vars barn jag nu har kontakt med. Jag har också varit vid min mormors grav i Folkärna.

Nu hoppas jag att jag snart ska få mitt nya bredband så jag själv kan skriva på egen dator. Tack för hjälpen Linn!



En bild från resan till Rhodos 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar