söndag 11 maj 2014

Söndag11 maj 2014. Dagen blir sällan som jag tänkt.

Vädret i dag: Grått, tråkigt, 5 +.Hade tänkt gå till kyrkan. Länge sedan jag var där.
Telefon ringde."Om jag kunde ha Isak i dag? Husse och matte till Stockholm på konsert, efter att först ha hämtat Tobias i Enköping där han spelat fotboll." Joodå! Det blev Gudstjänst via radion.

 Isak hörde något . Jag gick till dörren och kollade. Jo vi hade fått besök. På med kaffepannan och en lång pratstund till fikat. Sällan vi träffas, Iren och jag, numera. Vi tillhör samma församling men ingen av oss hör till de trogna deltagarna. Tänker ofta med tacksamhet på hur stort det är att Gud finns "i mej och runt omkring mej", som barnen sjunger, och att han är tillgänglig för samtal dygnet runt.
Någon timme gick åt att "leta". Sedan skulle Isak ut på dagens andra promenad. Han blev sittandes på trappan, spanande efter varje bil som åkte förbi i hopp om att det skulle vara husse och matte.

Nu är klockan 19.00 och jag har högst två timmar på mig innan han säger ifrån att det är tid att sova och då gäller det också mig.

Eftersom jag hittade min Fickdagbok från år 1985 så skriver jag vad som står där så eftervärlden får veta hur vi levde på 80talet.
Annandag Pingst fanns på den tiden. Datum detta år,27 maj. Dagen efter var jag på besök hos en psykiskt sjuk kvinna. Jag har alltid haft lättare att ta mig an psykiskt sjuka än fysiskt. Väntar med besök hos de senare tills de lämnat sjukhuset. Märkligt!

Första dagen på juni månad,en lördag, var det "Musikskolans dag". Fredrik, 12 år, spelade trummor och jag var med hans familj på stan. 2 maj,barnvakt i Hovsta. Stannar där till nästa dag.
Så går den veckan med studiecirkelavslutning, maskrosupptagning,jobb på studieförbundet. 6 juni Kerstin med familj åkt i sin bil till Småland. Elsemarie och Emil åkte tåget dit.
11juni kom Kerstin med familj hem i hyrbil. Vet ej varför.

14 juni kom Elsemarie och Emil från Småland och samma dag hände det att Ulla och Lennart fick sin fjärde pojke, som efter många om och men fick det fina namnet Kristian. ( Den gossen åker förresten i morgon med sin fästmö till Brasilien för att hälsa på vänner i Rio de Janeiro). Bara så ni vet!

15 juni tog jag tåget till Stockholm. Dagen efter kom Lennart med bil dit.( Elsemarie hos barnen i Vivalla). Lennart och jag packade grejor och städade Elsemaries lägenhet för redan 31 maj hade hon haft avslutning på Musikhögskolan i Stockholm där hon gått sitt första högskoleår. (Under våren hade hon avlagt inträdesprov i Örebro och ämnade fortsätta utbildningen vid Musikhögskolan där.)
Vi kom till Örebro sent på kvällen med alla grejor." Till källaren med allt. Återigen!

Kristian föddes den 14 juni men mamma Ulla och han kom hem till Vivalla först efter midsommar. På den tiden fick mor och barn åka för "rekreation" till Eriksbergsgården för några dagars vistelse där.
23 juni var Georg och jag i Vadköping och såg "Markurells".

Lördag 29 juni började Georgs semester. Får se när den slutade! Samma dag kom fem barnbarn och sov över hos oss.  "Sängar och madrasser överallt", står det i boken.
Nu är det slut med juni månad år 1985. Georg och jag hade då 11 barnbarn, 10 pojkar och en flicka!
Fler skulle det bli, men bara dessa 11 fick Georg se!
Nu går Isak omkring mig här, undrande varför jag inte vill sova, så nu ger jag mig ut på en liten kvällspromenad med honom.I och med det  har han vunnit och vi sover snart i kapp.Natti, natti!
Faster och moster hade fullt upp emellanåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar