torsdag 9 augusti 2018

Torsdag 9 augusti 2018. Ännu en skön dag i Onsala.

Nu börjar det bli dags att tänka på hemresa. En underbar semester tar sitt slut.  I går kväll åkte vi till Birgitta och Eduardo, som bor mitt emot oss på andra sidan ett stort grönt fält, men en liten bilfärd tog oss förbi detta och vi kom till en festkväll med underbar hemlagad Pizza. Så många och med varierande pålägg. Vilket jobb de haft. De hade hjälpts åt och resultatet var helt underbart. Så klart att om man gästar dessa vänner så är det både gott och rikligt. Vi måste äta av alla sorter och Eddy talade om vad de olika pizzorna hade för speciell fyllning.  Otroligt gott.

Eddy är pensionär och grejar med sommarhuset så det blir finare och mer praktiskt för varje gång man är där. Att komma in i dras gemenskap är verkligen något som man uppskattar. Vänlighet och omtänksamhet hör till alltsedan pappa Vidors dagar.

Så roligt för oss att vara där igen och så klart roligt att vi kan se deras sommarstuga från Elsemaries och Lasses permanentboende.  I går fanns också Nathalie med sina två små flickor där. Nathalie föddes under tiden som vår syster IngaBritt levde och blev IngaBrittas hjärtevän. Hon skrev upp vad Nathalie pratade och spelade in kassettband i mängd.  Nathalie var bara 7 år när Ingabritta dog.

Att få ha Vidors barn Birgitta och Tomas med sina familjer som våra vänner sedan så många år är något att verkligen uppskatta.

Tidigt i morse följde jag med Else-Marie till havet för hon MÅSTE ta morgondopp innan hon åker iväg till skolan. Kaffekorgen har hon alltid med!
Som jag berättade i gårdagens blogg så handlade de två gångna dagarnas uppgifter om diskmaskin.

I går kväll upplyste frun i huset om att det skulle vara städdag nästa dag. Jag mumlade något om att jag kanske skulle kunna dammsuga, fast jag visste vad svaret skulle bli.
Nej den saken skulle hon sköta själv men OM jag skull orka (ni märker väl hur rätt hon har min vän G som jag nämnde om i går) så skulle jag kunna torka alla skåpluckor och lådor i köket.
Antalet visste hon exakt efter alla torkningar. Nödvändiga eller icke!
Jag fick veta var sprayflaska och trasa fanns. Som ni förstår så blev denna enda uppgift under dagen, en mycket lätt sådan. Allt till belåtenhet också i dag!

Ulla och Lennart är på resa m.ed båt och buss i Norge och hade träffat en tjej med rötter i Figeholm så där kom mitt fjärrminne  till heders. Jag visste namn på personer i sammanhanget och det gör mig lite glad.
Nu har Lasse varit och handlat middagsmat och jag tycker mig känna igen doften av stekt makrill. Får se!!! Else-Marie jobbar med skolansedan hon insett att dammsugning faktiskt inte behövde utföras i dag.  Med andra ord:” Frid och stillhet råder i detta vackra boende.
Undrar hur det ska bli att lämna denna tillvaro och krypa in bakom järngrindarna med det stora SCBhuet över gatan.
Jag har sett att några som varit gäster här har uttryckt attt de längtar tillbaka och jag befarar att också jag kan drabbas av liknande känslor.
Nu ska Else-Marie och jag åka till havet och avsluta dagen som vi började den men den här gången utan kaffe.
Sov gott kära vänner!
Imorgonkväll somnar jag i min egen säng.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar