måndag 23 april 2018

Måndag 23 april 2018. Lite nytt och kanske lite Kom till Sverige för 28 år sedan. Läget på Salong Monique är väl inte det bästa men hon har sina fasta kunder. Det är ju tyvärr så att kunder dör. Jag vet att hon nog skulle ha plats för några flber i stället för dessa som avlidit. Jag är så nöjd och tacksam. Så lite bekymmer med håret, som jagammalt!

Ni skulle bara se hur fin jag är i håret. Halv10 i dag hämtades jag av min hårfrisörska på väg till jobbet. Hon är suverän. Har jobbat som hårfrisörska i 30 år. Kom till Sverige för 28 år sedan.
Läget på Salong Monique är väl inte det bästa men hon har sina fasta kunder. Det är ju tyvärr så att kunder dör. Jag vet att hon nog skulle ha plats för några fler i stället för dessa som avlidit.
 Jag är så nöjd och tacksam. Så lite bekymmer med håret, som jag haft sedan jag halkade in på denna salong första gången har jag aldrig tidigare haft. Ring , ring! Hälsa från mej!
Jag unnar mina vänner, både herrar och damer att få ta del av hennes kunskap i yrket.

Färdtjänst tog mig hem  och, som vanligt, sov jag sedan en stund i fåtöljen.
Bullar blev ej bakade. promenaden uteblev på grund av att det blåste kallt i dag.
Besök av barnbarn med sin mamma uteblev på grund av förkylning bland syskonen.

Nu tar jag en tur till "Forntiden" igen
Året var 1997. Den 15 juni.
 Dagen efter Kristians 12årsdag,  som firades utan mamma Ulla,
står det i min dagbok att "Ulla kommit hem", vilket gav åtskilligt med huvudbry gårdagens kväll hos Ulla och Lennart då de läst min blogg. Var höll Ulla hus på Kristians födelsedag?
Till slut letade Lennart fram en gammal kalender från det nämnda året.
Jo,Ulla var i Skinnskatteberg på körstämma ett par dagar, just över födelsedagen!
Ack ack ack så mycket jobb det blev!. Ulla skriver och skrev, även på den tiden, dagbok men just de dagarna står det inget i boken.

1997. juni 18. Nu handlar det om mej, ur min dagbok. Handlat i Ekershallen. Till Tandläkaren..Jobbade en stund i trädgården. Lax och färsk potatis till Lennart och mej som lunch.Bakade tekakor och bullar för att ta med till Majken i Götene nästa dag.
Besök av en liten grupp elever från Mikaelsskolan på eftermiddagen. I säng klockan halv två.

När jag nu, denna dag, skriver detta så kommer många tankar i mitt arma, trötta huvud.
Det är ju bara 20 år sedan!! Vad händer med en människa på 20 år, tänker jag.
I kväll tillät jag mig att lämna köket utan att plocka ner i diskmaskin  m.fl. saker som borde ha utförts!!
Juni 19. Buss från Busstation i Örebro  klockan 8.00
Frukost hos Majken. Fortsatte med Majkens bil till Växjö. Åt lunch på "Rasta".
Eftermiddagskaffe med kakor och tårta hos IngaMaj i hennes trädgård. Lökpaj till kvällsmat.
Nu är det alltså midsommar och vi njuter av sol och värme i Växjö.

På söndagen åker Majken och jag mot Lundsbrunn. Stannar till för fika på Landhs konditori i Mullsjö.(Är ej säker men tror att det var en kusin till Georg som då var dess ägare.)
Middag åt vi på Majkens balkong.
Juni 23. Med buss från Götene till Örebro. Tog bussen till Hovsta där jag lagade en sallad som familjen dagen därpå skulle ha med på sin färd till Italien i sin  alldeles nyinköpta bil.
Jag tog ut mina pengar från Aktier i Hypoteket och gav lika mycket var till mina fyra barn.
Inga stora summor precis men det står att det kändes så roligt att kunna göra det.
"När jag själv har allt jag behöver och mer därtill", står det i dagboken.

Resterande dagar gick åt till besök i affärer, besök hos Adnan, som skulle åka till Bosnien nästa dag, besök hos Emy, som behövde tröst och uppmuntran, jobb i trädgården.
Juni 30. Åkte till Vara-Strömstad.
Ja så var juni månad år 1997 avslutad och det när jag precis gäspar för att sängen kallar.
Sov Gott, mina vänner! Ber i kväll för samma personer som jag bad för i går kväll. Bed gärna med mej! Vi väntar på bönesvar! Amen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar