onsdag 4 juli 2018

Onsdag 4 juli 2018. Varm och skön sommardag. Jag höll mig inomhus,

Det tar väldigt lång tid för mej att komma igång på morgnarna. När jag äntligen är klar med fika och bullar, pratstund med Jesus. och frukost så har en stor del av dagen förbrukats.I dag läste jag i Galaterbrevet  där Paulus uppmanar församlimgen att "bära varandras bördor". Det var inte första gången jag läste det ordet som alltid får mig att tänka till! Så också i dag. Bördor har vi alla att bära nu och då och ibland möter vi någon som Gud sänt i vår väg till vår hjälp.

 I går blev två unga män skjutna till döds i Örebro. Säkert finns det anhöriga som sörjer och vi alla undrar.Det har blivit vanligare med våld också i vårt land och det är så sorgligt!

Efter att ha lyssnat till ett TVprogram i dag där det sades att motion, om så bara en 20minuters promenad samt intagandet av grönsaker skulle betyda att blodtrycket hölls i scshack, vilket fick mig ut på en timmes promenad i stilla mak, förstås, vilket utöver blodtryckssänkningen också bör betyda att nattens sömn kommer att bli djup och lång.

Telefonsamtalet i dag, jag tror att det var ett till antalet, kom från min vän Maria i Skåne som är min FB vän sedan lång tid tillbaka.Annars går jag här och småpratar med Gud. Han har humor och vi har roligt tillsammans. SÅ barnsligt det låter för någon. Inte för mej som levt i hans gemenskap under så många år och alltmer lärt känna honom. Dessutom så har han sagt att vi ska vara "som barn".OK då1

Att ta en promenad i grannskapet en ljum sommarkväll innebär att man hinner se sig omkring.
Fick en ide' att ta en sväng förbi "DIN BOK"!! STÄNGT för gott sedan en kort tid. jag har en kasse böcker som jag hann köpa innan den definitiva stängningen.
Det var inte långt till tårarna.  Jag sneddade gatan och mindes när bokhandeln låg i hörnet av Storgatan och Järnvägsgatan.  Alla mina besök där! Mindes också när Örebromissionens förlag och kontor fanns lite längre ner på samma gata.

På den tiden var  jag ofta där med bilen och hämtade litteratur för att sälja i olika kyrkor och kapell i Östergötland där Georg under några år var anställd som provinssekreterare i Östgötamissionen.
Jag fortsatte min promenad och kom ihäg när CafeDeed fanns där.
Gick ännu en gång förbi min gamla Folkhögskola, där jag tillbringade tre lyckliga år.
Passerade en restaurangs uteservering som just höll på att stänga för dagen.
En servitris höll på med att binda fast stolar och bord. Jag kunde ej låta bli att växla några ord med tjejen. "Är detta verkligen nödvändigt", undrade jag. "Ja alla restauranger här runt omkring gör likadant", blev svaret. Vi hann prata lite om tidernas förändring och jag nämnde förstås att vi på min tid i skolan fick lära oss 10 Guds bud. Joodå hon kunde tre korta bud men nämnde om hur vi  numera
 översvämmas av information från alla håll, som en förklaring till okunnigheten om 10 Guds bud.

Hann med att titta i några fler skyltfönster, sitta en stund på loftgången och njuta av kvällen.
Ser fram emot en ny dag då jag förhoppningsvis hinner med allt arbete som finns här och som väntar på att bli gjort efter flytten.
Sakta skrider tiden fram för en 91årig pensionär som inom ett par dagar blir hämtad för några dagars  semester!

Nu säger jag GodNatt ! Hittade i går på min iPhone fina bilder, som Kerstin fotograferade på  vår resa till Wien men inväntar hjälp för att få dem till bloggen!  Det kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar