fredag 23 mars 2012

Empire State Building mm.

Ny dag . Får se vad som planlagts för denna dag. Jag trivs med att inte behöva veta vart det bär iväg. Jag bara följer med. Viss om att "de fyra" med äldste sonen i spetsen fixar så det blir bra.
Ännu fanns det bullar kvar (medtagna hemifrån) så det blev en liten fikastund på morgonen innan vi åkte ner till frukostrestaurangen. Medan vi satt där och åt såg vi brandbilen komma. Någon berättade att det var mycket rök i lobbyn så där kunde ingen uppehålla sig. Lite oro blev det bland frukostgästerna men vi fick lugnande besked att rökutvecklingen berodde på överhettning i en av hissarna men att det hela snart skulle vara över. Något försenade kunde vi ta hissen till våra rum för att hämta ytterkläderna.

Nu var det Empire State Building,som skulle få ett besök. Vi promenerade dit eftersom det inte låg så långt från hotellet.

Väl där var säkerhetskontrollerna många.Vi åkte den snabbgående hissen,305 meter pr minut, till åttiosjätte våningen.Från början var det tänkt att byggnaden skulle bli 86 våningar hög, men så byggde man till en 46 meter hög förtöjningsmast för zeppelinare.Masten som nu är62 meter används för att sända Radio och TV till staden och fyra omkringliggande stater. Färgad fasadbelysning av de trettio översta våningarna tänds vid särskilda tillfällen.

Nio minuter och 33 sekunder
är rekordet för att springa uppför de 1575 trappstegen till 86e våningen.Jag brydde mej inte om att försöka slå det rekordet.

Empire State Building är den högsta skyskrapan i New York. Den började byggas i mars 1930, inte långt efter krachen på Wall Street. Då den invigdes år 1931 var det så svårt att få lokalerna uthyrda att den fick öknamnet "Empty State Building".
Utsiktsplattformarnas popularitet räddade byggnaden från konkurs. Nu har över 120 miljoner människor besökt dem. Byggnaden har blivit en symbol för staden New York över hela världen.
När det gäller kostruktionen så ritades den så att det skulle gå snabbt och lätt att bygga den. Man tillverkade så mycket som möjligt i förväg och kunde därför bygga c:a fyra våningar pr vecka.
Från utomhusplattformen på 86e våningen har man en fantastisk utsikt över Manhattan. I masten, som är en naturlig åskledare slår blixten ner upp till 100 ggr pr år.
På Starbuck´s köpte vi kaffe i muggar som vi tog med oss då vi tog Taxi till Circle Line-båten. Kaffet dracks på båten.

Två timmars båtfärd runt Manhattan, under broarna,vi såg FNhuset, ett bostadsområde liknande stjärnhusen här i Örebro men mycket större förstås. Där bor folk som sysslar med administrationen. Efter den långa, intressanta båtfärden
tog vi Taxi till Central Park. New Yorkbornas andningshål.Ett 340 hektar stort naturområde som anlades på en plats med stenbrott, svinfarmar, träsk och provisoriska bostäder.Tio miljoner vagnslass sten och jord gick åt för att förvandla sumpmarken till ett vackert naturområde med kullar, sjöar och ängar.
Här och var syns spår av Manhattans berggrund. Hela området är planterat med mer än 500.000 träd och buskar och bjuder en naturskön avkoppling med lekplatser,skridsko och tennisbanor m.fl. aktiviteter och evenemang.

På helgerna är biltrafik förbjuden så då har joggare och cyklister fritt fram.
Tyvärr tillät ej tiden att vi stannade där någon längre tid men vi hann med en smörgåsfika också innan vi tog Tunnelbanan (Metro) till Chinatown.

Vilken upplevelse! Så annorlunda mot det vi tidigare sett. Här var gatorna kantade med Grönsaks och fruktstånd mm. Levande stora fiskar låg och sprattlade i lådor på trottoaren. Man pekade på den fisk man ville köpa och då togs de in i butiken och rensades. Vi gick in i en stor matvaruaffär där det demonstrerades något i stil med fiskbullar, så gräsligt! Ja det var en härlig vandring genom dessa gator om vilket det skulle kunna berättas mera om. Tyvärr kan jag ej hålla isär saker och ting så det får väl räcka med detta från Chinatown.

Så skulle vi åka Metro hem till hotellet. Det gick inte på räls precis den gången. Upp för trappor och ned för trappor. Eftersom jag inte har begrepp om var jag kommer ifrån eller vart jag är på väg så var det bara att hänga med för jag visste ju att de andra hade någorlunda koll på läget så rätt blev det även om Ulla vid ett tillfälle fick krypa under spärren när jag hade gjort någon miss när jag gick igenom före henne. Vi tog allt från den glada sidan och tyckte att det är lite roligt när det tokar till sig ibland. Vi kom hem till hotellet och jag blev placerad i en fåtölj i lobbyn medan de övriga gick till Starbucks på andra sidan gatan och hämtade kaffe som vi drack medan vi sammanfattade dagens upplevelser. Men ännu var det ej slut. Vi ville gå till någon restaurang nära hotellet och fick tips om en sådan "runt hörnet". Så dit gick vi. Var väl inte så nöjda men maten var god även om den var alldeles för dyr. Vi kunde nog lika gärna ha ätit på hotellets matsal som vi gjorde första kvällen. Men, som sagt, allt kan inte alltid gå på räls! Skönt att vi hade nära hem för det blåste och vi var trötta efter en lång innehållsrik dag.Temperatur + 7 grader.

Ännu en natts sömn i de sköna bäddarna. Nu ska jag avsluta med en fin vers från Svenska Psalmboken nr 730. "Må din väg gå dig till mötes och må vinden vara din vän
Och må solen värma din kind och må regnet vattna själens jord. Och tills vi möts igen Må Gud hålla, hålla dig i sin hand!" Tack för denna gång. Sov gott!!!