onsdag 8 november 2017

Onsdag 8 november 2017. En del dagar slutar bättre än de började.

Dagen började inte så bra. Som vanligt  tog jag god tid på mig och åt frukost vid 11-tiden. Jag deppade och önskade att det var kväll så jag fick sova. Att vakna klockan fyra på natten och kämpa för att kunna somna om är inte precis önskvärt. "Jesus låt mig somna" var en bön som han till slut svarade på när jag väl slappnat av.  Trodde att om jag bara fick sova ytterligare någon timme skulle jag vara glad när jag vaknade.

Nej då, jag var ändå ledsen och hade inte lust med något.
Såg att Annelie hade skickat meddelande i går men utan pling i min iPhone.
Efter ett par sms fick jag kontakt med henne. Hon hade varit på jobbintervju. Fast jag vet att hon helst vill börja på en utbildning till Arbetsterapeut och jag uppmuntrar henne med att ha målet i sikte.
Jag har en annan god vän, som har andra yrkesplaner, som jag också uppmanar att se målet och vandra mot det även om "folk" tycker något annat.

Vi sjunger den fina sången:"Spärras din väg utav hinder så väldiga och utav berg som där skyhöga stå? Räkna med Gud  för  HAN GÖR DET OMÖJLIGA! Han gör vad människor icke förmå."
Jag tror att det är ca 50 år sedan jag hörde den första gången. SÅ mycket den har betytt för mig under alla år, och gör fortfarande. SANNA ORD!

 " Ruth, jag kommer!  Ha ytterkläder på om en halvtimme så går vi runt kvarteret."
Annelie kom och vi pratade lite om varför jag var deppig. Kanske den röda kassen med blocken, som jag skrev om i gårdagens blogg, hade haft en viss påverkan.?.
Jo vi var nöjda vid den tanken och lämnade deppigheten bakom oss. Fortsatte framåt mot Hälls konditori där Annelie bjöd på fika med tillhörande sötsaker.
Samma bord, en trappa upp, som förra gången. Lite kontakt med hennes man Markus via telefon roade vi oss med.

När vi kommit hem till min port tog hon ur sin väska fram en stor burk Gulaschsoppa, som jag gillar så mycket och som med ostmackor fick bli dagens huvudmål.
I morgon ska vi gå till "Myrorna" och köpa lite grejer, som försvann i flytten och som jag behöver ha.

 "Det gör väl ingenting om det försvinner lite, när man kan köpa likadana saker , begagnade och
billiga på Myrorna eller " Bra och Begagnat," om  man saknar något!  Köpa när man ser att man saknar något. Så enkelt är det!! Min generation ler och skönt att så kunna göra!

I Tv pratas om Skatteflykt och placering av pengar utomlands. Jag är så tacksam för att jag har allt jag behöver och mina barn likaså och att de är så generösa mot mej. Sedan vet jag att Gud har ordnat för vår framtid den dag vi lämnar detta jordeliv.
Pappa sjöng:" Är det så saligt redan här att vara Jesu vän, hur skall det då ej bliva där, en gång i Himmelen. Halleluja, Halleluja, Halleluja vår Gud! Det tror jag på och är trygg!

I går kom Sven och Maria hem från Göteborg där de varit på Opera och gjort staden ett par dagar.
I morse fanns ett sms skickat halv sju från Elsemarie lydande:" Nu sitter jag på tåget. Åker senare på konferens med alla rektorer och kommer hem i morgon.
Från Kerstin kom ett glädjebud att hon, som nyligen fick en axel opererad på sjukhus i Karlskoga  fått tid för operation av den andra axeln och är så tacksam att få det gjort så hon hinner bli bra till jul. Kanske jag får ställa upp med lite bakhjälp. Det händer ej så ofta numera. Alla klarar sej själva men att vara "behövd" är lite roligt även för en 90-åring. Förresten så har jag en hel del att "ge igen" med tanke på all hjälp jag fick när jag flyttade och även senare.

Så var det dags att säga GodNatt. Nu är jag glad att dagen blev så bra!! Må vi alla få sova gott och må jag inte behöva ligga vaken ett par timmar mitt i natten. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar