söndag 3 december 2017

Söndag 3 december 2017. Första Advent!

Det där med Första Advent är lite speciellt för många av oss tror jag!
Jag har inget minne av stjärnor och ljus i advent från min barndom.
Så mycket mer i tonåren då jag, som 15-åring åkte till Stockholm  och förblev där under mina tidiga ungdomsår. Där var det Lucia, Advent och julskyltning, massor.
Georg och jag hade för vana att år efter år gå till Mormonernas Adventskonsert
där kören framförde flera underbara julsånger.
Jag minns att jag "gick Lucia" för min chef och hans fru, hos vilka jag bodde ett par år i början av mitt jobb hos dem i Corona Färg och Kemikalieaffär på Söder.

Stockholms Lucia åkte genom staden där gatorna kantades av intresserade åskådare.

Hur upplever jag Första Advent 2017?
Jo den blev bra. Georg och jag hade alltid så mysigt på morgonen med saffranskrans och fruktkaka till kaffet i det pyntade köket.
I dag fick jag telefonerbjudande att bli hämtad till Lasse, Elsemarie och Tobias på frukost, vilken avslutades med saffransbröd till fika medan vi deltog i TVs Adventsgudstjänst, så fin och innehållsrik. Det är så mäktigt att höra "Bereden väg för Herren och de traditionella adventssångerna.

Lasse åkte iväg och handlade åt både dem och mej innan han skjutsade mej hem.
Elsemarie hade beställt mycket gott som skulle föräras mig så jag har kalasat här resten av dagen kan jag berätta. Nu har jag så mycket gott i kylskåpet. Potatis och fläsk för att jag ska steka rårakor var en önskan från familjen och som nu kan bli verklighet för både dem och mej m.fl.
 Minns nu att jag glömde ge mig ut i lingonskogen detta år men tror att jag har en påse djupfrysta sedan förra året så jag kan koka färsk lingonsylt till rårakorna.

Nu har familjen inte lång tid kvar i Örebro. Om någon har ytterligare tips angående lägenhet för Tobias, som behöver tak över huvudet från januari månad till juni. Möblerad eller omöblerad.
Allt av intresse!

I kväll är Elsemarie och Lasse tillsammans med goda vänner och "förverkar" en 50årspresent  på någon mysig restaurang.
Jag tog nyss en lång paus i skrivandet för att se ett TVprogram om Migrationspolitiken.
Invandrarintresserad sedan många år vill jag "kolla läget", som man säger.

Sedan jag kom hem till mej så har jag haft tid att fundera över ett och annat.
Är så tacksam för allt gott som kommer mej till del varje dag.
Att få äta sig mätt och få krafter att orka med ännu en dag.  Kommer ihåg mina barnaår i Figeholm.
Vi fick hjälp med framförallt kläder, som hade blivit över hos familjer i samhället. På det viset sparade mamma och pappa in utgifter i den vägen.

Minns också hur "nära" man levde verklighetens vardag då det ofta fattades pengar hos många och hur man hjälptes åt att göra livet lite lättare för de som fanns i vår närhet. Vi barn var ej ovetande genom att vi fick vara med och höra om hur livet kunde se ut.
 Som vuxen har jag sänt många tacksamma tankat till våra föräldrar som alltid var lyhörda för berättelser om människor som for illa.
Hur vi tillsammans talade om detta och hur mamma och pappa gav av det lilla de hade och ofta fick vi se hur vi själva fick när vi gav. På Facebook finns en grupp som heter "Ge och du ska få". När jag ser den benämningen så kan jag ej låta bli att tänka på hur de orden var en sanning hos oss redan på 30-talet och hur det fungerade precis så.

Jesu ord "Allt vad ni har gjort mot en av dessa mina minsta, det har ni gjort mot mig" gäller än i dag! Gud ser vad vi gör för hans minsta och han ger alltid tillbaka. Det är ju vi som är hans redskap på jorden och visst är det ett fantastiskt uppdrag. Han finns alltid med .

Nu, kära vänner, ska jag gå till nattens vila. Jag ber för familj och vänner för att jag tror på bönens makt.  GUD ÄR SÅ GOD och vill oss alla väl. Och vi hakar på där. MOT det onda, FÖR det goda!!
God Natt och Sov Gott!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar