fredag 1 maj 2020

Torsdag 23 april 2002. Ännu en dag! Fredag 1 maj 2020 ! Konstig dag!

Så blev det första maj också i år.  Men så annorlunda! Jag ska inte dröja så länge vid den utan tänker dra mig till minnes gamla FörstaMajdagar då livet var som det skulle, enligt mej!

I år har vi sedan en tid tillbaka drabbats av Coronavirus! Ordet Corona finns i min vokabulär sedan år 1943 då jag, ännu ej fyllda 16 år började mitt jobb i en Färg och Kemikalieaffär på Söder i Stockholm!.
Undan för undan lärde jag mig konstiga namn på kemikalier, sålde skönhetsmedel till bl. a. flickorna som gick på den Flickskola som fanns på samma gata, mitt emot Corona.

På den skolan var Aina Erlander lärare, gift med Tage som senare blev vår Statsminister under åren då Socialdemokraterna styrde landet!.  Det var krig i Europa och Aftontidningarnas löpsedlar höll oss informerade om  tillståndet i världen och i vårt eget land.

Man blev van vid krigsrykten  och förskräcktes emellanåt.  TEX när  bomben  föll nära vår gata en söndag! Detta hände i Eriksdalsbadet dit jag brukade gå för att simma när de hade öppet!.
Man blev rädd och undrade vad som skulle hända härnäst!

I det trevåningshus där vi bodde fanns varmvatten i badrummet i källaren, en eller två dagar i veckan, om jag minns rätt!
Kriget hade pågått i mer än tre år då jag kom till Stockholm. jag har i tidigare bloggar berättat om ransoneringskort och svårigheter att kunna köpa det man önskade!.
Man bytte kuponger med varandra och gladdes när man i kvällens radionyheter klockan 19.00 någon gång upplystes om att en viss vara kunde köpas fritt igen.

I affären var det ju Linolja, Terpentin, Tvål och Tvättmedel som länge var belagda med beslag.
Det var inte roligt att i kvällsnyheterna höra om att "från och med klockan 24 var den eller den varan beslagtagen! Då var det bra om man hade "hamstrat" innan!

På grund av Coronaviruset och vår önskan  att ej smittas och därför hålla oss på behörigt avstånd från varandra så blev detta år en Första maj olik alla tidigare!.
Jag  satt, som de flesta, hemma och lyssnade till studentsångarna och musikkåren samt tal om att nu är det "KRIS"  och det gäller att hålla landet fri från smittan!! Varje dag dör många människor , som smittats De få talarna sa också att det nu gäller för oss att "hålla ihop" och ej låta politiska skiljaktigheter få dominera ! Gott att höra!

Egentligen hade jag tänkt skriva om barndomens upplevelser av Första Maj. Som tex. när jag lycklig kom hem och berättade att jag gått med i ledet upp till Gröna Lund, strax utanför Figeholms köping  och pappa inte blev lika lycklig! På den tiden var det Folkpartiet som gällde för de frikyrkliga i samhället! Men Första Maj är det ju ETT parti som frambär sitt budskap och pappa förstod nog att jag haft roligt när jag gick med i demonstrationståget! Det tog mig flera år innan jag av Georg fick lite mer kunskap om politik. Något jag i dag kan le åt!. Men han hade ju realexamen och fått lära mer. i 7åriga Folkskolan pratade vi Historia och Medeltid, vilket jag gillade och gav mitt intresse!
Det kom en dag då jag efter ytterligare studier erhöll gymnasiebetyg och vi kunde dela uppfattningar om ett och annat!! Även Politik!

Nu plingar det i min iPhone och jag ska avsluta  min blogg för i kväll! Konstig blev den och konstig är jag på grund av nyheter som nått mig i dag och till vilka jag senare ska återkomma! Natti, Natti!

 Gud är god och leder oss på rätta vägar. Också när dessa vägar ibland inte passar in i "vårt mönster"!
Men gott att veta att Gud gör inga misstag!  I morgon sa jag försöka hålla mig "TILL ÄMNET", som det heter! Tack för att ni har överseende med mej och läser, trots allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar