tisdag 14 januari 2020

Tisdag 14 januari 2020. Samma grå väder som vanligt den senaste tiden!

Nja inte för att det ligger för mig att gnälla! Vem ska man förresten gnälla på när det gäller vädret?      Det blir som det blir brukar jag tänka! När jag var barn och min bror hade köpt radio till kammaren  så var det mycket viktigt att vara tyst vid 22-tiden på kvällen, eller kanske en ännu tidigare väderleksrapport. " Nordöstra Götaland med Gotland!" Barndomens somrar var alltid varma, sällan regn men mycket åska, Varmt i badviken varifrånvi kunde följa lastbåtarna som passerade Äspö på väg in mot köpingen, Figeholm.
En del skutor kände vi igen eftersom de kom regelbundet!. Också dess skeppare!
För att se bättre sprang vi uppför berget mitt emot våt hus och bakom den stora ved och cykelboden!
Detta särskilt när de riktigt stora lastbåtarna var på väg mot någon av de två "stora" kajer i samhället och vi nästa dag, på hemväg från skolan, kunde beskåda dessa underverk!
Vetande att de kunde medverka till lite extra slantar för de som inte hade fast anställning på pappersbruket!  Ibland fick också VÅR pappa  jobb vid lossning och lastning  och vi barn visste att det skulle betyda att våra föräldrar fick tillskott i kassan och till K:G: Karlssons Diverseaffär kunde betala  för varor vi köpt sista tiden!

Jag har tidigare berättat hur mamma grät när min bror Helge efter ett inköp kom hem med hälsning från chefen själv att vi ej längre fick kredit utan måste betala kontant om vi skulle handla i hans affär.  Detta hände dock bara EN gång och vi var då ganska nyinflyttade och sågs med lite misstänksamhet av invånarna i samhället.

Vi flyttade in i Figeholm (Jag har i tidigare bloggar skrivit om det, om jag minns rätt) 
Året var 1931.  Vi bodde där i MÅNGA år och handlade, troget och mycket, i KGs affär.
Ibland sa mamma: Tänk om han hade haft en aning om hur mycket pengar vi skulle handla för under kommande år! Men i rådande situation, ingen visste då vilket rättskaffens folk som flyttat in i den röda stugan i Högskulla by, så fanns det ju anledning att som kreditgivare  i tid vidta lämpliga åtgärder!'

 Pappa jobbade åt bonden, lastade båtar (och visade sin tacksamhet till  den som bestämde vilka som skulle få möjlighet att lasta , genom att varje jul  ge bort lite av den slaktade grisen till denne snälle man) Vidare cyklade han omkring och sålde utsäde och lantbruksmaskiner till bönderna i trakten!

Allt gick bra därför att Gud var med oss, Mamma och Pappa  VISSTE att Gud aldrig sviker, men den som ej känner Gud förstår ej detta!  Genom dalen, upp på höjden har alltid Guds trogna fått vandra. Men  vi samarbetar med Gud och vi gör det med glädje! Amen!

Tacka Gud för att den unga pappan som i torsdags i Stockholm opererades för hjärntumör repar sig alltmer! Väninnan med värk i benen ber om förbön så hon kan sova i natt! Natti, Natti!

Sov Gott säger jag till alla mina vänner!  GUD är stor och sviker aldrig sina älskade barn!

Sjung med i sången:" Ja jag vilar, trygg jag vilar uti skuggan av hans hand! Viar uti skuggan avhans hand! I bland  kan bönesvaret dröja men  DET KOMMER! För det har han lovat! Bed så ska ni få! !

1 kommentar:

  1. Hej alla, jag heter Aisha Sadat, jag är gift i 20 år med min make och vi har två son, äldre en 16 och yngre är 11 år. Min man älskade mig mycket men det kom till en punkt när han engagerade sig i en relation med en kvinna som är hennes kollega. Jag föreställde mig det aldrig men på något sätt förändrade hans inställning till mig och barn, hans sena kom från jobbet fick mig att tänka på saken, även på mitt 20-årsdag i mars håller jag mig borta från sex eftersom vi lovar att göra det på bröllopet jubileumsdag, 15 dagar före bröllopsdagen, medgav han att ja han hade sex med sin kollega.
    Han förde henne i min säng när jag var ute på jobbet, det betyder att mina känslor var helt värdelösa för honom, mitt mentala tillstånd är full av ångest, jag tror att jag inte kan glömma och återhämta smärtan, den här kvinnan var i full kontroll över henne och jag ville aldrig göra det med våld, hon vill vinna över mig när hon är skild, hon sa att hon var avundsjuk på vårt förhållande och att hon kommer att förstöra mig genom att ta min man. Jag var tvungen att diskutera det med en vän som bad mig hitta ett bra stavaggregat, för det första trodde jag aldrig på den här Cast-stavningen men jag måste prova förrän när jag kom över PROFET NOSA UGO-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få tillbaka sitt ex och hjälpa till att fixa förhållandet och göra människor lyckliga i sin relation och några andra berättelser om andlig sjukdom.
    Jag förklarade min situation för honom och han hjälpte mig att utföra några böner, några örter och rötter och ett litet offer som jag gjorde, och inom sju dagar kom han tillbaka för att be om ursäkt och det var bara ett mirakel för mig, jag är glad idag att han hjälpte mig och jag kan stolt säga att min man nu är med mig igen och att han nu är kär i mig som aldrig tidigare.
    Behöver du någon hjälp i ditt förhållande som att få tillbaka din man, hustru, pojkvän, flickvän, vinna lotterier, örtmedicin mot sjukdom, HIV, könssjukdomar, astma, artrit, könsbräcka, stroke eller någon slags sjukdom, andligt problem , Jobbfrämjande, tittare som läser mitt inlägg som behöver hjälp med alla livsutmaningar bör kontakta PROPHET NOSA UGO och du kommer att vara glad att du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +37258031247
    https://karnatakatemple.wixsite.com/karnataka

    SvaraRadera