tisdag 19 november 2019

Tisdag 19 november 2019. Några strödda tankar sent på kvällen, som vanligt!

Hur kan det ha fått gå från 3 oktober tills denna stund innan jag får till en blogg!
Upptäcker att jag ej ens behärskar datorn på samma sätt som tidigare!
Jag skyller på att jag varit på resa, att jag blivit äldre, att jag varit förkyld osv.
Men faktum kvarstår. Jag har missat att berätta om resan till Island och lite annat intressant.
Jo att det strulade med de nya glasögonen och gjorde att synen blev sämre har väl också medverkat till att jag hellre låter bli att skriva än att få anstränga mej för att tycka att det är roligt med bloggandet.

Nu tar jag "konen vid hornen", som min Georg brukade säga!
För att få en mjuk återingång i det digitala så ska jag nöja mig med att prata lite om dagen som snart tar slut.
Att jag är omgiven av en omtänksam och hjälpsam familj vet mina läsare.
I dag kom Kerstin och hämtade mig ut på stan. Det var bra!

Innan vi gick så kokade vi potatis och åt Pölsa därtill, något  som ingen av oss ätit på lång tid.
Jag fördes i mina tankar tillbaka till år 1943  då jag som 15åring kom till Stockholm för att jobba i en Färg och Kemikalieaffär!Vi hämtade pölsa, som på den tiden kallades för "Lungmos", i en liten restaurang  i närheten!

Jag har tidigare berättat om att jag bodde hemma hos chefen och hans fru. För att kvällarna ej skulle behöva bli upptagna till matlagning så hämtade vi alltså
mat  som vi åt i affärens lagerrum innan vi stängde affären för dagen.  Om jag kunde rita så skulle jag låta er få se en grej, perfekt för mathämtning. Har många gånger ångrat att den fick bli kvar i affären nr den såldes. Så klart hade jag fått ta den med mig om jag hade frågat. Den hade fyra "våningar", varje liknade en mindre kastrull. De ställdes ovanpå varandra och allt hölls samman med en ställning av någon lätt metall. . Den översta våningen hade lock. När klockan blev fem gick jag och hämtade mat Varje maträtt i en av de kastrulliknande förvaringskärlen. Ställningen hade ett handtag och var enkel att bära.
Har aldrig sedan sett något liknande.

När vi promenerat hem till Havregatan dracks "kaffe på maten" då chefen, farbror Harry och hans fru Magda satt i var sin fåtölj på var sin sida om ett runt bord där en stor glaskula med fisken, vid namn Aron, ständigt simmade runt, runt!  Själv gick jag till något evenemang på stan eller skrev brev till min familj och vänner! Sångövning  och möten i kyrkan på Döbelnsgatan på Norr

På den tiden gick "Ringlinjen", spårvagn nummer fyra runt stan. Jag steg på vid Ringvägen och åkte med samma vagn till Sveavägen. Därifrån var det inte långt till Döbelnsgatan.
Jag ska kolla lite i mina gamla bloggar för att se vad jag berättat tidigare!

Så kan jag alltså "dra iväg" bara för att jag skrev ordet pölsa. 
 Kerstin och jag gick i dag på stan i den mörka novemberdagen.  Vi köpte lammkött, vindruvor och kardemummabullar. Så roligt att ha sällskap och någon vid sin sida när man ska gå över gatan!

Eftersom allt jag gör går så sakta så blir det aldrig långsamt! Dagarna rinner iväg !
I dag har jag ringt och gratulerat min lillasyster Stina, som fyller 85 år! Hon firar födelsedagen hos sin dotter och hennes familj. 

Nu är det dags att sova och jag säger GODNATT till er alla ! Sov Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar