fredag 12 juni 2020

Fredag 12 juni 2020. Grattis till all som avslutat skolan i dag!

När jag gick i skolan så var det alltid skolavslutning den 13 juni. Åtminstone i MIN värld!

Jag minns att jag alltid fick nya skor till skolavslutningen. Så länge jag gick i "småskolan" fick jag alltid i god tid före avslutningen ett klänningstyg av vår snälla lärare Fru Thyring. Jag och en klasskamrat , vars pappa var död fick var sina fina klänningstyg . Inte lika men smakfullt utvalda i mönster och färg! Vilken underbar "Fröken" vi hade och vad vi älskade henne! Alltid uppmuntrande och förstående och intresserad av varje elev!

Barndomstiden i Figeholm, vid en vik av Östersjön kan jag ännu sitta och drömma tillbaka till!
Fin sandstrand, stenar att hoppa från ner i det salta vattnet och solen som aldrig gick i moln på den tiden.

Men nu har åren gått och jag sitter här och dagdrömmer!  Lyssnar till Nyheterna i TV, som ständigt talar om hur många, som denna dag avlidit av sjukdomen Corona. Sammanlagt har nu i Sverige ca 5000 personer avlidit och hela världen är drabbad!

I dag har det blåst i "träa" och då går inte jag ut . För att komma till matsalen behöver jag bara gå i en lång korridor.

När man flyttar omkring med sina saker så kommer det alltid fram en del, som man glömt att det finns eller överhuvudtaget någonsin funnits.
Så händer det att jag blir intresserad av något speciellt och tiden rinner iväg medan jag drömmer mig bort till förgångna tider. Jag har ganska trevligt tillsammans med gamla anteckningar och tidningsurklipp, men är väl inte särskilt fruktbärande.  Det hör ju forntiden till!

I dag har hänt att yngsta dottern med sin älskade make har givit sig ut på en liten bröllopsresa till en fin plats i Sverige där de ska vila ut ett par dagar  och få vara tillsammans bara de två. De har varit gifta i 30 år! Verkligen något att fira!

Jag minns att när Georg levde och vi gav oss iväg, bara vi två, bort några dagar det var så värdefullt. Om man har jobb där man ständigt är sysselsatt med små eller stora människor och deras väl och ve så  behöver man ibland få ägna tid åt varandra utan att ha några krav på sig.

Men nu ser jag att det blivit dags att sova och då tackar jag ännu en gång Gud för min sköna säng!
Natti, Natti mina vänner.
Till i morgon står i kylskåpet jordgubbar och annat gott, som Elsemarie, innan de åkte hann med att ställa på min uteplats, vinkande avsked genom fönstret och ett farväl i våra telefoner!

Vi är noga med att följa givna instruktioner i  CORONAtider!
 Sov Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar