måndag 1 april 2019

Måndag 1 april 2019. Inte konstigt att jag brast i gråt!

Jo det har gått lång tid sedan jag flyttade in i min nya bostad. Vissa saker letar jag fortfarande efter. För en vecka sedan skrev jag i bloggen om den där killen i Stockholm som följde mig hem  och  jag började tänka på ungdomstiden och små förälskelser innan den riktiga kom! Tanken på honom och hans högtidliga ord om "Att mötas och skiljas" ledde tankarna till Georg och jag låg en stund på natten vaken och funderade på den där dikten som han skrev till mig två veckor efter att vi sagt ja till varandra. Han 17, jag 16 år! Jag har alltid haft den inom mej och kunnat läsa den ur minnet.

Jag började fundera vart den där sidan, riven  ur en skrivbok, med de fyra verserna. skrivna med blått och rött bläck tagit vägen vid senaste flytten. Eller drunknade dikten i översvämningen i Borensberg?
Hade den inte funnits sedan dess? Men nog hade jag väl sett den bland mina viktiga minnessaker!! 

I dag när Kerstin, Ulla och Lennart kom för att bringa lite ordning i mitt hem tog Kerstin och jag  itu med en trådkorg innehållande diverse viktiga papper och anteckningar!
En del skulle in i bokhyllan och en DödaHavsrulle till prydnadshyllan!
Plötsligt fanns i en plastficka något skrivet med blått och rött bläck!
Något som fick mig att brista i gråt. Ulla och Kerstin lät mig få gråta "tills gråten gått åt", som vi sjunger i en sång.

Minnena, saknaden! Allt kom över mig! Det oansenliga papperet med den oförglömliga dikten , skriven 22 februari 1944 lyste mot mig! Min glädje blev kanske särskilt stor därför att jag haft misstankar om att den försvunnit i senaste flytten!
Nu är allt i sin ordning och jag kan somna gott!

Hur blev det med Köttfärspajen?
 Jag ville att mina fantastiska barn skulle få lite bättre mat så det blev Revbensspjäll med min Närbutiks fantastiska sallad.
Inga kom senare och fick äta av pajen , som faktiskt blev riktigt god trots att jag ej förgräddade pajskalet.
Se bara hur allt ordnar sig till det bästa!
En sak till innan jag avslutar mitt skrivande! Den där hörapparaten som en del av er bedit för att jag skulle hitta efter att den för ett par dagar sedan försvann.

I dag hittade Lennart den när han dammsög i Vardagsrummet.! Gud är god!
Nyss fick jag i telefon in ett böneämne om en arbetsplats som behöver Guds ingripande ! Bed gärna med mig om detta!
Nu somnar jag nöjd och glad över denna dag och säger GOD NATT till er alla, mina vänner! Jag är så glad över att ni finns och att ni också förstår Förbönens betydelse! Gud med oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar