fredag 14 augusti 2015

Måndag - fredag 10-14 augusti 2015. Vilken vecka! Det handlar omblåbärsplockningsnöje.

Så mycket blåbär det finns i år! Jätteroligt att åter vara i skogen. Plocka bär och dricka kaffe med äggmacka!
Måndagen avslutades med att Isak och jag hämtades av Lennart till Hjortkvarn. Ulla hade kokat saft och gjort gele' av 24 liter svarta vinbär,Ett separat kylskåp för dylika delikatesser finns på övervåningen och nu finns det där när barn och barnbarn kommer och önskar.
På övervåningen finns också det sovrum där Isak och jag skulle bo men, som vanligt, fanns inget intresse för mej när Ulla fanns i närheten. De ses inte så ofta men det kvittar. Han vet var han vill sova. Jag är inte avundsjuk men något förbryllad.

Tisdagens morgon hade Ulla och Lennart åkt till jobbet när jag sömnig kom ned för trappan. Vad ser jag? Jo där nära tröskeln vid ytterdörren ligger Isak. Förmodligen inväntande Ullas återkomst!.

 Han fick följa med till blåbärsskogen, Solen kom fram och det blev en härlig upplevelse att mötas av en skog som bjöd på massor av blåbär.
I vår familj med fyra barn och två föräldrar blev det så att endast ETT av barnen och EN förälder
 gillade bärplockning.
Åtskilliga gånger har Ulla, Lennart och jag under årens lopp plockat både lingon och blåbär.
För två år sedan plockade jag,  65 liter blåbär. Förra året hittade vi inga blåbär och  fick då köpa bär.
Jag var detta år mycket nyfiken på hur jag nu, två år äldre, skulle klara av den bedrift det skulle innebära för min del. Rädd för att ramla omkull. Tack Gud att allt gick så bra!

Terrängen där vi plockar är bästa tänkbara, men det är klart att det krävs att man har styrka i benen och kan hålla balansen. Att dessutom synen blivit försämrad gjorde ju inte det hela lättare.
Nu ska jag berätta hur det gick till att jag lyckades få ihop tio liter bär.

Ulla och Lennart rensar alltid bären på plats, alltså nyplockade, varvid allt skräp blir kvar i skogen.
På det sättet kunde jag hela tiden plocka och fick mina bär rensade vartefter jag plockade.
En stol med ryggstöd fanns i min närhet för någon stunds vila emellanåt.Jag hade också tillgång till
 en käpp för att lättare kunna förflytta mig. Jag älskar att plocka bär och njöt i fulla drag även om jag motvilligt ville erkänna att jag var raskare för två år sedan.

Kaffekorgen innehöll, som alltid,  mackor med stekta ägg, Ett måste i bärskogen!
Tacksam var jag att Ulla efter bärplockningen skjutsade Isak och mej de fem milen till Örebro,

I går, torsdag hade jag tid hos tandläkaren på förmiddagen och tog sedan bussen till Hjortkvarn för ännu mer bärplockning. Fick skjuts hem av Ulla också i kväll.

Nu har jag plockat 20 liter blåbär denna vecka. Så tacksam för bären och för uppbackning av Ulla och Lennart. Jag lägger blåbär i gröten varje morgon och har blivit beroende!Kan inte skada! Ska nog plocka mera bär.Ska ge lite till de andra, icke bärplockande barnen och ett par barnbarn, samt en väninna, som nyss fyllt år och som brukar få lite blåbär i present.

I tidningen står det att hitintills i år har 220.000 flyktingar försökt komma över Medelhavet till Europa. Av dessa har 2.200 drunknat. Här bor vi i trygghet, ännu, och kan nog ej riktigt fatta vidden av det svåra dessa våra medmänniskor måste genomlida!! Vi ska stå upp MOT det onda,  FÖR det goda! Alltid!

I Örebro stad pågår i dessa dagar 750-årsjubileum med festligheter av skilda slag.
För 50 år sedan pågick 700-årsjubileet den här tiden och precis i den vevan kom vår familj flyttandes från Lesjöfors i Värmland till Örebro. Varbergagatan 111 blev adressen. Sven hade avslutat nian i Grundskolan och skulle börja på Handelsgymnasiet i Örebro, Kerstin skulle börja klass 8 och Ulla klass 4 i Grundskolan.
  Det var väldigt spännande att komma till ny boplats och nya skolor.
Att Sven valde Handelsgymnasiet och inte direkt musiklärarutbildning berodde på att en sådan utbildning, på den tiden, var  ett något osäkert yrke och Handelsgymnasiet blev alltså en "säkerhetsåtgärd", som han dock hade stor nytta av i sin senare yrkesutövning inom musiken.

Ja nu har tiden dragit iväg och det är åter dags för sängen. Nu ska jag hålla mig på hemmaplan ett tag igen och kanske det betyder lite mer ordning på mitt bloggande. Sov Gott!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar