lördag 10 maj 2014

Lördag 10 maj 2014. Flexibilitet är ordet. Forts år 1985.

Kusinerna som" busade friskt" 28april.
Jag började dagen med att titta på FB. En invandrarkvinna hade skrivit en mening på "sitt språk" Jag "gillade". "
"Ser du vad det står?" "Nej, men det står väl något bra", svarade jag.
"Jag åker hem nästa vecka." "Jaha, till Bosnien eller Örebro". "Jag är i Örebro". "Kom hit och drick morgonkaffe!" Jag packade barnvagnen full med tidningar och annat till återvinningen, som jag skulle passera.
Efter fikastunden ringde Jonas. "Hej mormor! Nu kommer jag och ska hjälpa dej med kassetterna till skrivaren!" "Ok" Kramade min väninna och gick hem. De kom, Jonas och dottern. "Var är kassetterna?"
"Å var det dom jag slängde i återvinningen då? Trodde att de var förbrukade." Till återvinningen och tittade i de kartonger som jag skulle kunna ha lagt dem i. Icke! Hem igen. Tittade i barnvagnen i garaget. Där låg de i en burk för att förpassas till "rätt ställe", antar jag.På med kaffet medan kassetterna kom på plats. Barnet gillar bullar.
Till källaren och frysen. Bara 5 släta bullar! Har skänkt bort alla bullar jag bakat senaste tiden. Men bullarna var goda och fick duga!
Jonas och barnet åkte vidare efter fikat.

Klockan var tolv. Klockan tre skulle det nyförlovade paret från Uppsala anlända för att fika!
Tänkte till! Jo på tre timmar hinner man baka bullar. Tänkt och gjort. "Gud hjälp så allt går bra,"bad jag, Jag är lite tjatig, men Gud tröttnar aldrig på mig.
Klockan halv två kom ett SMS. "Vi är redan nu i Örebro. Passar det att vi kommer?" För en gångs skull svarade jag "nej". "Kom klockan tre! Visa var du bodde och så vår världsberömda stadspark"!skrev jag. "Precis vad jag tänkt göra", blev svaret.
Så kom de.En förtjusande vacker blomma hade de med sig. Klockan var lite över tre. Bullarna klara, kaffebordet dukat med kakor och liten tårta från frysen.
  Det är mer än 20 år sedan Anna bodde hos mig. Så glad jag blev att se de båda och vilken trevlig fästman hon träffat. Tänk så bra allt blev för min skyddsling. Nu hade de varit hos Annas mamma och hälsat på och så fick jag ha dem här en god stund på hemvägen. Vi tackade Gud tillsammans och bad om hjälp med arbete för den arbetslöse mannen. En påse bullar fick de med sig hem. 
För mej är det här ett stort tacksägelseämne. Jag har mer eller mindre följt med i utvecklingen under årens lopp. Nu fick jag se Guds nåd och trofasthet och kunde glädjas med dem.

 Nu till månaden maj 1985.Jag skrev i mitt förra inlägg om de två kusinerna,"som busade friskt".
Nu finns de på bild, som jag lovade.
9 maj på kurs med NBV. På kvällen Fredskonsert på Hjalmar Bergmansteatern. "Jättebra",står det i min lilla bok.10 maj. Georg åkt till Israel klockan halv 5 på morgonen. Samma dag kom mina tre kollegor och väninnor från skolan i Borensberg för att stanna över veckoslutet. SÅ roligt! Sol och värme denna helg!
På måndagen 13 maj till Småland med tåg. Elsemarie och Emil hade tidigare åkt dit. "Emil ljuvlig", står det i boken. Han var då 3½ år .
Den 15 kom Ingabritt och Vidor från Göteborg för dagen efter var det mammas födelsedag,  och jag har tidigare berättat om vilken fest den alltid förde med sig. Jämna eller ojämna år utan betydelse. Alla barnen hemma och ca 30 gäster.  Georg ringt från Jerusalem. Vi örebroare åkt hem. Den 18 kom mamma, Stina och Raquel till oss i Örebro för att vara med på ett av mammas barnbarns bröllop.
22 maj, med NBVcirklar till Läckö slott.
25 maj Georg hem från Israel. 26 maj Barn och barnbarn hos oss på korvgrillning och lite fest.Underbart väder.

Ja det blev en lång blogg i kväll. Nu är maj månad 1985 också slut. Jag är tacksam för en härlig, omväxlande dag och önskar oss alla en God Natt. Nu till sängen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar