tisdag 25 juni 2013

Födelsedagsfirande bland blommor och grönt,tisdag 25 juni 2013.

Om jag  haft den där Iphonen som jag snart ska köpa skulle jag ha skickat fina bilder nu.
 Min syster och jag tog Färdtjänst till  Anders, som fyller år i dag och bor med sin fina fru i ett hus med en trädgård så fantastisk. Blommor av alla slag i ogräsfria rabatter, väl ordnade på olika platser på den stora tomten med en gräsmatta utan en enda maskros eller annat ogräs. Efter tre års kamp mot maskrosorna vann Anders. För mig, med en gräsmatta, som till stor del består av just dessa blommor, var det en njutning att beskåda dessa stora ogräsfria ytor. Det egenhändigt byggda lusthuset där bl.a. gamla vackra fönster kommit till användning är beläget på en kulle på tomten och är ett riktigt mästerverk.
Just som vi anlände ringde Anders telefon med meddelande att han nyss blivit morfar. Vilken födelsedagspresent!

Fika och en härlig lunch serverades utomhus bland blommor och blad. Vilken dag vi fick och skjuts hem. Perfekt service!
Väl hemma väntade en glad överraskning. I köket stod fyra liter jordgubbar,så goda! Jag har tidigare sagt att jag har omtänksamma barn. Nu var det Kerstin, som hade varit här medan jag var borta. Jag har ätit och ätit och har en del kvar till morgondagen.Jordgubbar är både gott och nyttigt.
Just nu lyssnar jag till Allsång på Skansen i TV.Underhållning medan jag skriver.

Tillbaka till år 1975.På somrarna hade vi flera läger på Östgötagården.Församlingarna i Östergötland hade gemensamt ansvar för gården vilket betydde att många frivilliga krafter hjälptes åt med att hålla gården i ordning. Det var ständigt förbättringar på gång. Olika församlingar hade ansvar för olika läger gällande bakning och matlagning.Efter söndagarnas gudstjänster fanns mat att köpa och man åt tillsammans med lägerdeltagarna.
Några familjer från olika församlingar utökade gemenskapen till att gälla också sportlovsveckan då familjer na tillsammans lånade en buss och någon "av folket" med busskort körde. Vi åkte till Norge och en plats som hette Gol med mycket snö. Vid frukosten bredde man sina smörgåsar och fick termosarna fyllda med varm choklad. Sedan bar det iväg och vi träffades igen frampå eftermiddagen då vi åt middag tillsammans. Det var ett litet trivsamt pensionat med god mat. På kvällarna var det samlingar med underhållning. Den här vintern tog vi  vårt lilla barnbarn Fredrik med oss till Gol. Han var dock ej intresserad av skidåkning utan föredrog att tillsammans med mej  promenera på vägen vilket vi gjorde varje dag. På kvällarna var han med i svängen. Yngst,som han var, fick han berättigad uppmärksamhet. Gossen blev med åren en uppskattad musiker. Som ni ser på fotot, som hamnade lite fel, så hade han roligt med barnen,där faster Elsemarie också var med.
Men nu, kära vänner, är det åter dags att sova och jag önskar er en God Natt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar