söndag 29 juli 2018

Lödag och söndag 28,29 juli 2018.SÅÅÅ Varmt.

De italienska flygplan som hjälpt Sverige ett släcka bränderna som härjar i vårt land, länade genom en av piloterna ett fint tack till Sverige för att de blivit så väl emottagna och omhändertagna med sådant de behövde. Nu vände de åter hem till sina familjer. Fortfarande är vi beroende av hjälp från andra länder.  Det är bra och osökt kom i mitt minne en gammal låt som vi sjöng i söndagsskolan:" När vi alla hjälpas åt. När vi alla hjälpas åt, verket framgång får, lätt blir bördan vår. När vi alla hjälpas åt"  Tänk så bra det är att man gått i söndagsskolan! Där lärdes bara "goda saker"ut.

Det har varit utsändning på TV väldigt ofta med anledning av bränderna.
Jag orkar inte göra så mycket nytta fast jag har en hel del att göra. Jag vilar mej och somnar till då och då. Jag gillart inte men det bara blir så.
I går skrev jag på FB att jag på kvällen bad till Gud om regn och att det inte skulle bli åskväder på natten för som Georg brukar säga att "åska är det räddaste jag är för." Det gällde alltså mej. Georg tyckte det var så fint att se blixtarna!!!
Regnet kom fedan under natten och inget åskväder. Det kom i dag (söndag) på förmiddagen. Jag satt i en fåtölj i vardagsrummet och hörde några smällar, en del rätt kraftiga.  Till min stora förvåning var jag inte alls rädd. Satt bara lugnt och väntade ut åskvädret. Då tänkte jag att säkert fanns de som läst FB i går kväll, som hade bedit för mig, för ett sådant lugn och den frid jag kände måste vara från Gud. Så olikt tidigare åskväder och mina reaktioner då. Tack vänner!

I dag skulle Elsemarie och Lasse komma för att hjälpa Tobias med flytten . Han får magasinera sina möbler fram till första november ty först då finns en lägenhet för honom men då med förstahandskontrakt. Nu har han bott i andrahand och han hade gärna stannat kvar där men han har ej tillräckligt många poång hos ÖBO och det blir en annan hyresgäst som flyttar in där.
I november är det hos en privat hyresvärd.
Huvudsaken är att det ordnar sig med bostad även om han får vänta tre månader då han får hanka sig fram hos bekanta och kompisar.Eller flickvännen!  Kanske några nätter hos mormor om det skulle behövas!

Nu är jag tacksam att denna varma dag tar slut och jag  får gå till nattens vila. Tobias och flickvännen är på väg hem från Spanien och har lång bilresa från Arlanda till Örebro i natt. De räknar med att vara hemma vid tvåtiden. Ber Gud om beskydd för dem. Nattkörning är inte så rolig precis!
Elsemarie och Lasse åkte till Tobias lägenhet i kväll sedan de städat och grejat här. Så snabba de är , unga människor. Eftersom min syn försämras så har det blivit ett problem för mig. Jag ser inte sådant jag borde se. Då är det bra när någon kommer och tar ett tag med hink och borste.
Jag får alltid hjälp från någon och jag är så tacksam!

Nu sätter jag punkt för i kväll och önskar er alla mina vänner en GOD NATT!
  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar