fredag 4 mars 2016

Torsdag 3 mars, Fredag 4 mars 2016

Så det kan bli! Jag hade ej publicerat bloggen när batteriet tog slut i går kväll och så försvann den för gott. Nu hjälper Ulla mig att minnas gårdagen. Så här blev den.

Ulla var tidigt uppe och fotograferade soluppgången. Då var det 14 grader ute, klockan 7.30
På altan blev jag grattad med tårta, sång och presenter.

Efter frukost shoppingrunda. Lunchen bestod av friterade färska sardiner.
På eftermiddagen utflykt till Svenska kyrkan där vi fikade med våfflor. Kyrkan har ca 600 medlemmar. Nuvarande kyrkoherdeparet, Micael och Susanne Franzen, tycktes ha mycket god kontakt med besökarna.
På hemvägen gick vi en bit av Strandpromenaden. Ulla, som vanligt en friskus, kunde ej låta bli att kliva i Medelhavet och smaka på det salta vattnet.

Jag hade tänkt bjuda på födelsedagsmiddag men efter diverse överläggningar av mina tilltänkta gäster fattades ett beslut att Kerstin, Awad och Ulla skulle, försedda med min plånbok, besöka en närbelägen restaurang för inköp av var sin Pizza, som åts vid dukat bord med tända ljus.
Festligt värre! Trötta gick vi tidigt till vila efter en fantastisk födelsedag.

Fredag 4 mars. Jag sov medan Kerstin och Ulla var uppe på taket och beskådade soluppgången.
Efter frukost åkte vi till Molino del Agua, en vacker park med många vattenfall.
Vi gick genom parken till stranden. Vi gick en annan mysig väg tillbaka till bilen. Såg flera ekorrar skuttande i "skogen". Fåglarna kvittrade och allt var precis så som vi önskade att det skulle vara.

Solen strålade från en klarblå himmel. Vi njöt i fulla drag.

Därhemma satt "maken" snällt och väntade. Kerstin är inte bara en skicklig bilförare (har hon alltid varit, sedan hon helt ung tog körkort) utan lagar också god mat. I dag kotletter, på vilka hon hade brett en god egentillverkad tomatsås och sist riven ost. Allt gott kryddat efter eget huvud. Sista minuterna tillbringade maträtten i ugnen.
SÅÅ gott! "Ostkaka" och kaffe på altan.
I morgon bär det hemåt och jag kände det som att jag ej köpt de kläder, som jag inte köper hemma, så jag fick döttrarna med på en ny shoppingtur. Nu är jag välförsedd för lång tid framåt och till priser, som är mycket lägre än i Örebro.

Kvällen inleddes med en långpromenad för Kerstin och Awad. Jag var trött och Ulla har ont i sin avbrutna stortå. Så vi två stannade hemma och hjälptes åt att minnas så jag kunde blogga.

Nu har vi ätit kvällsmat med gott grovt bröd, som jag inte kan övertygas om att det finns att köpa hemma. Snart har sista natten i Spanien för min del svunnit hän.
I morse fick jag i "Ring P1 höra min syster IngaMajs röst i ett bandat inlägg. Nog är det fantastiska möjligheter det digitala erbjuder. På GOTT och ONT.

Nu är dagen slut och jag önskar er, alla fina bloggläsare, GodNatt! Sov Gott!
I dag har Håkan, vår kusins man, begravts. Tänker på och ber för Marianne!
Håkan var en fin och trevlig man, som jag lärde mig att tycka om alltmer de få gånger vi träffades.
Önskar att jag tidigare fått kontakt med våra kusiner på vår ensamma mammas sida. Om någon varit "ensamkommande"så var det hon när hon kom från Stockholm till Ström i Småland.

Tacksamma är vi barn att Gud vakade över henne. Att hon fick en snäll man och fem fina barn!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar