lördag 11 april 2015

Torsdag 9 april 2015. Träning och sömn. Lite ur dagboken från år 1991.

Kanske en del av mina bloggläsare eller FBvänner minns att förra vintern blommade min stora spindellilja, som sprider en ljuvlig doft varje gång en klockknopp brister. I alla år har spindelliljan blommat mitt i högsommaren men förra året var "tiden ur led". Jag trodde att det var bara en tillfällighet och kanske var det så för ännu har den ej blommat denna vinter.

 Men annat hände. När jag kom in i ett litet rum där jag i fönstret "slängt undan" små ynkliga krukväxter möttes jag av en välkänd doft och kunde inte begripa hur det kunde dofta spindellilja där. Längst in i fönstret bakom gardinen stod en stackars torr spindellilja med en nyutslagen klocka. Ibland säger jag "förlåt" till mina krukväxter, som trots omild behandling fortsätter att sprida glädje.

Det visade sig vara en "förstagångsblommande " spindellilja. Jag tar ibland någon sidolök från den stora växten och sätter ner i en kruka om någon skulle vilja ha. Nu flyttades den in i vardagsrummet och varje eftermiddag "brister" en ny klocka. På grund av dess ringa ålder och omilda behandling blir det ej så många klockor, som på den äldre men så glad jag är för att den överlevt och nu fyller sin uppgift.

I dag har jag tränat efter 1½ veckas uppehåll. Oj så trött jag blev. Två timmars sömn efter hemkomsten blev det. Förmodligen träningsvärk i morgon.

Jag är så ledsen för att Lasses mamma efter stroken fortfarande är förlamad i vänster sida.

Nu till 1991 och måndag 1 april,(annandag påsk i Sverige).Elsemarie och jag går ut på stan. Tittar och tittar! Handlar i Saluhallen. Får fikabesök av våra nya vänner och går på restaurang tillsammans med dem på kvällen. Elsemarie skulle ringa (inga mobiltelefoner då) och vi går till ett telefonkontor, där vi träffar en man från Kuba. Han hade studerat i Lund, 4 år, på 60-talet och talade svenska. Alltid roligt att träffa nya människor.

Nästa dag åkte vi med Spiesbuss till PoertoRico, där Elsemarie solade och blev ännu brunare. Jag kämpade med min snuva och använde tiden till att snyta mig och gå omkring och handla några kort.
Efter en skön dag i solen var det gott att komma hem och sova.
Veckan fortsatte med bussutflykt på onsdagen. En dag som avslutades med att vi hängde i fönstret och fick oss flera goda skratt, som jag ej orkar skriva om i kväll.

Nu är jag åter sömnig. Tro inte att sommartidens vedervärdigheter övervunnits ännu men vi har i alla fall haft en underbar dag i dag och solen ska skina i morgon också. För det har de sagt på TV!!!
Nu säger jag GodNatt och möter snart JonBlund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar